لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

قریشی: افغانستان تغییر کرده و طالبان باید خود را با این تغییرات عیار سازند


شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

وزیر خارجه پاکستان می‌گوید، افغانستان تغییر کرده و طالبان که برای مدت طولانی جنگیده اند، باید خودشان را با این تغییرات عیار سازند.

شاه محمود قریشی در جریان سفر اخیرش به ایالات متحدۀ امریکا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، گفت: "دیگر نمی توان زنان (افغان) را از تحصیل محروم ساخت، این کار ممکن و قابل پذیرش نیست. امروز (افغانستان) دموکراسی است و مردم به دموکراسی عادت کرده اند."

به گفته وزیر خارجۀ پاکستان طالبان نیز با استفاده از دموکراسی می‌توانند وارد سیاست شده، در انتخابات اشتراک کنند.

شاه محمود قریشی با اشاره به طالبان گفت: "اگر آن‌ها این‌قدر محبوب هستند و مردم آن‌ها را دوست دارند، باید بخشی از جریان اصلی باشند، در سیاست اشتراک کنند و انتخاب شوند. با استفاده از صندوق‌های رأی‌دهی از آنچه که می‌خواهند، دفاع کنند."

پاکستان حامی اصلی رژیم طالبان به شمار می‌رفت و گفته می‌شود که اکنون هم ارتباط عمیق بین برخی نهادهای نظامی، استخباراتی، سیاسی و عقیدتی پاکستان با طالبان وجود دارد.

فوزیۀ کوفی رهبر حزب "موج تحول" و نمایندۀ سابق ولسی جرگه افغانستان
فوزیۀ کوفی رهبر حزب "موج تحول" و نمایندۀ سابق ولسی جرگه افغانستان

فوزیۀ کوفی رهبر حزب "موج تحول" و نمایندۀ سابق ولسی جرگه افغانستان تأثیر کشورهای منطقه، بطور خاص پاکستان را بر طالبان خیلی مهم دانسته در صحبت با رادیو آزادی گفت: "من فکر می‌کنم کشورهای منطقه می‌توانند، خیلی مؤثر باشند. فشاری که آن‌ها بر گروه طالبان وارد می‌کنند، بر سیاست‌های اجتماعی و سیاسی آن‌ها و هم در بحث جنگ، آتش‌بس و قطع جنگ می‌تواند، خیلی مؤثر باشد."

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:17 0:00
لینک مستقیم

به گفتۀ خانم کوفی، سیاسیون افغان باید در دفاع از حقوق مردم‌شان بسیج شوند، به یک دیدگاه و اجماع واحد برسند.

قبل از این وزیر خارجه پاکستان گفته بود، طالبان برای کاهش خشونت‌ها آمادگی نشان داده اند و این حرکت را در پروسۀ صلح افغانستان "یک گام به جلو "خوانده بود.

براساس گزارش‌ها، طالبان پیشنهاد یک آتش‌بس موقت ۷ تا ۱۰ روزه را به نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان، ارائه کرده اند.

به گفتۀ شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان، حتی در صورت رسیدن به یک توافق موفق هم و بعد کاهش تدریجی نیروهای امریکایی در افغانستان، ایالات متحده باید در امر بازسازی این کشور دخیل باقی بماند.

XS
SM
MD
LG