لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

دنیا: داعش یک پدیده بیرونی است که از طریق هوا به افغانستان انتقال داده شده‌اند


شماری از روزنامه‌های کابل
شماری از روزنامه‌های کابل
  • دنیا

روزنامه دنیا به نقل از حامدکرزی رئیس جمهور پیشین کشور نوشته است داعش یک پدیده بیرونی است که از طریق هوا به افغانستان انتقال داده شده‌اند. او افزوده که "همه می‌دانند که حریم هوایی افغانستان در اختیار چه‌کسی است."

سرمقاله‌نویس دنیا با استناد به این سخنان آقای کرزی، استدلال کرده که جنگ جاری در افغانستان درگیری بین افغان‌ها نیست، بلکه به تعبیر نویسنده، "از بیرون" بر مردم این کشور "تحمیل" شده است و از آنها قربانی می‌گیرد.

روزنامه همچنین از قول رئیس جمهوری پیشین افغانستان افزوده که اگرچه امریکا ببرای از بین بردن تروریزم به افغانستان آمده است، اما به‌گفته وی، در زمان حضور نظامی امریکا در افغانستان تروریزم نه‌تنها از بین نرفته، بلکه گروه جدیدی به‌نام دعش به‌میان آمده است.

در سرمقاله‌نویس دنیا با اشاره به نقش پاکستان و ایران در روند صلح افغانستان، نوشته که نقش این دو کشور در این زمینه "مهم" است و تا زمانی که این دو همسایه افغانستان در برقراری صلح در افغانستان نقش بازی نکنند، در منطقه ثبات تأمین نخواهد شد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود با عنوان "آیا طالبان برای آتش‌بس کوتاه‌مدت آماده شده‌اند"، به نقل از "گزارش‌ها"یی که منابع آنها مشخص نشده، نوشته که برخی از اعضای گروه طالبان طرحی برای برقراری آتش‌بس ده‌روزه‌ ارائه کرده‌اند.

روزنامه افزوده که آن‌ها این پیشنهاد را با ارائه سندی به‌زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پیشکش کرده‌اند. نویسنده هیواد اما درباره جزئیات این طرح توضیحی ارائه نکرده است.

این روزنامه دولتی به نقل از شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نوشته که کاهش خشونت از سوی گروه طالبان "گام مثبت به سوی صلح" در مذاکرات میان طالبان و امریکا است.

به باور سرمقاله‌نویس،از اظهارات آقای قریشی بیانگر آن است که طالبان آتش‌بس می‌خواهند و بالاخره برای تامین صلح دایمی آماده شده‌اند، اما پاکستان باز هم بجای آتش‌بس از کاهش خشونت‌ سخن گفته است.

به‌نظر نویسنده هیواد، این سخن به‌معنای آن است که گروه طالبان آتش‌بس نمی‌کند، اما خشونت را کاهش می‌دهد. به‌تعبیر نویسنده، وضعیت جنگی ادامه می‌یابد و این امر با آتش‌بس مغایرت دارد.

هیواد در ادامه سرمقاله خود افزوده که سخنان وزیر خارجه پاکستان به این معنی است که نه‌تنها پاکستان بلکه روسیه و ایران هم در این جنگ نقش دارند و این کشورها برای ادامه جنگ طالبان و ترویزم در افغانستان "مثلثی" به میان آورده‌اند.

روزنامه هشت صبح در مطلبی با اشاره به مذاکرات صلح امریکا و گروه طالبان نوشته در حالی‌که مواضع نمایندگان گروه طالبان و امریکا برای امضای توافقنامه برای صلح نزدیک شده‌، اما ریاست جمهوری افغانستان گفته است هر طرحی که در آن آتش‌بس نباشد، برای افغان‌ها قابل قبول نیست.

روزنامه افزوده که در این مذاکرات بیشتر بر کاهش خشونت تاکید شده است.

XS
SM
MD
LG