لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

'اگر گروه طالبان بر سر آتش‌بس توافق نکند، تلاش‌های صلح به نتیجه نخواهد رسید'


صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

همزمان با آغاز گفتگو‌ها پس از چند هفته توقف میان طالبان و امریکا، حکومت افغانستان می‌گوید که بدون برقراری آتش‌بس، تلاش‌های جاری صلح به‌نتیجه مناسبی نخواهد رسید.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در یک نشست خبری در کابل همچنین گفت که گفتگوهای صلح در غیاب حکومت این کشور پروسه صلح بی‌معنی است.

آقای صدیقی گفت نمایندگان سیاسی طالبان با طرحی از پاکستان به قطر رفته‌اند و ممکن است طرح خود را در باره آتش‌بس یا کاهش خشونت با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در میان بگذارند.

او تاکید کرد که انتظار می‌رود نمایندگان طالبان با طرح آتش‌بس از پاکستان به قطر برگشته باشند.

او افزود: "تا همین لحظه که با شما صحبت می‌کنم، هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این باره صورت نگرفته. برداشت ما در حکومت افغانستان این است هر نامی به‌این طرح داده می‌شود و یا هر پیشنهادی که طالبان از پاکستان با خود به قطر آورده‌اند و با زلمی خلیلزاد مطرح می‌کنند، مردم ما باید شاهد آتش‌بس باشند."

گفتگوهای امریکا و طالبان در ماه قوس از سر گرفته شد و پس از شش روز، به‌دنبال یک حمله طالبان به پایگاه نظامیان امریکایی در پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل به گونه موقتی متوقف شد.

در آن زمان طالبان اعلام کردند که نمایندگان سیاسی این گروه برای مشوره در باره کاهش خشونت‌ها و امضای توافقنامه با امریکا، به پاکستان رفته‌اند.

در روزهای اخیر برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکره‌کنندگان این گروه با طرح آتش‌بس یا کاهش خشونت از پاکستان به قطر بازگشته‌اند.

اسوشیتد پرس و خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های طالبان که از آن‌ها نام گرفته نشده روز پنجشنبه گزارش دادند که گروه طالبان طرح آتش‌بس موقت را با آقای خلیلزاد در میان گذاشته است.

بر بنیاد گزارش این رسانه‌ها، مقام‌های طالبان گفته‌اند که طرح آتش‌بس هفت تا ده روزه، ناوقت روز چهارشنبه به خلیلزاد در دوحه پایتخت قطر ارائه شده است.

پیش از این برخی منابع طالبان گفته بودند که این گروه توافق کرده است که برای هفت روز خشونت‌ها را کاهش دهد.

گروه طالبان در بارۀ توافق‌شان برای آتش‌بس و یا کاهش خشونت‌ها هنوز رسماً چیزی نگفته است.

یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که اگر امریکا و طالبان بدون آتش‌بس میان هم توافقنامه امضا کنند، موقف حکومت افغانستان چه خواهد بود؟

آقای صدیقی می‌گوید که برای آغاز دوباره گفتگوها در قطر، خواست روسای جمهوری افغانستان و امریکا این بوده که باید آتش‌بس شود.

به گفته او، بدون آتش‌بس، حتی کاهش خشونت هم عملی نخواهد بود.

او افزود: "کاهش خشونت برای مردم افغانستان موضوعی کاملاً مبهم است. اگر من تشریح کنم به این معنی که روزانه ده حمله نمی‌شود، بلکه پنج حمله می‌شود، یا روزانه خدا ناخواسته ده نفر جان خود را از دست نمی‌دهد، بلکه پنج نفر جان خود را از دست می‌دهد. ما قطع کامل خشونت را در افغانستان می‌خواهیم."

این در حالی است که روز گذشته سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان بدون این که از طرح پیشنهادی این گروه در باره کاهش خشونت و یا آتش‌بس بگوید، در حساب توییتر خود نوشت که نمایندگان سیاسی این گروه گفتگوها در باره امضای توافقنامه صلح و چگونگی مراسم آن را با آقای خلیلزاد آغاز کرده است.

مقام‌های امریکایی هنوز در این باره ابراز نظر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG