لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

جلسۀ ۱۱ کشور جهان و تلاش‌ها برای حل بحران لیبیا


رهبران ۱۱ کشور جهان در نشست برلین
رهبران ۱۱ کشور جهان در نشست برلین

جرمنی شام دیروز میزبان رهبران ۱۱ کشور جهان در جلسه‌ای در مورد وضعیت لیبیا بود.

هدف این جلسه آن بود تا قدرت‌های خارجی ترغیب گردند با ختم اعزام نیروها، تجهیزات و کمک‌های مالی به طرف‌های جنگ در لیبیا، به دامن زدن جنگ داخلی این‌کشور پایان دهند.

در این جلسه همچنان روی تلاش‌های رسیدن به‌یک آتش‌بس میان "دو جناح درگیر در لیبیا"، صحبت‌هایی شد. این دو جناح عبارت اند از حکومت "وفاق ملی" در طرابلس به رهبری "فایز ال‌سراج" که از سوی ملل‌متحد به‌رسمیت شناخته می‌شود و دومی "خلیفه حفتر" رهبر یک گروه ملیشه که از سوی روسیه حمایت می‌شود. دفتر مرکزی نیروهای حفتر که مسمی به نیروهای ملی لیبیا است، در شهر توبروک مستقر است.

هدف اصلی جلسه برلین در مورد لیبیا، آغاز دوباره یک پروسۀ سیاسی و جلوگیری از آنچه است که شماری آن‌را سیل جدید از مهاجرین مشابه با آنچه می‌خوانند که از سوریه رخ داده بود.

رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و فرانسه، صدراعظمان جرمنی، ایتالیا و بریتانیا، سرمنشی ملل‌متحد، وزیر خارجه امریکا، نماینده‌گان ارشد اتحادیه اروپا، اتحادیه افریقا و اتحادیه عرب در نشست شام دیروز در برلین شرکت داشتند.

سازمان دهندگان این نشست ابراز امیدواری کردند که جوانب روی یک آتش‌بس باثبات توافق نموده و به تعهداتی جهت عدم دامن زدن بیشتر خشونت‌ها در لیبیای غنی از نفت دست یابند.

فایز ال‌سراج صدراعظم حکومت به رسمیت شناخته شده از سوی ملل‌متحد در طرابلس و رقیب‌اش خلیفه حفتر نیز دیروز در برلین بودند و قبل از آغاز جلسه با انگلا مرکل صدراعظم و هیکو ماس وزیر خارجه جرمنی در ساختمان صدارت دیدارهای جداگانه داشتند، ولی این دو تن در مراسم عکس‌گیری آغاز این جلسه دیده نشدند.

فایز ال‌سراج صدراعظم حکومت به رسمیت شناخته شده از سوی ملل‌متحد در طرابلس و رقیب‌اش خلیفه حفتر
فایز ال‌سراج صدراعظم حکومت به رسمیت شناخته شده از سوی ملل‌متحد در طرابلس و رقیب‌اش خلیفه حفتر

ده‌ها تن از حامیان دو طرف درگیر جنگ لیبیا نیز دیروز در مقابل ساختمان صدارت جرمنی گرد هم آمده و خواست‌هایی داشتند.

یکی از حامیان خلیفه حفتر مخالفت‌اش را با مداخله ترکیه در امور لیبیا ابراز داشته به آژانس خبری رویترز گفت: "ما مخالف مداخله ترکیه در لیبیا هستیم. فکر می‌کنم ترکیه، ترک‌ها در کنجی از افکار شان میراثی از گذشته دارند. آقای اردوغان فکر می‌کند می‌تواند امپراطوری عثمانی را دوباره احیا کند، این کار هرگز صورت نخواهد گرفت، ما از دست ترک‌ها با مشقت‌های زیاد در لیبیا مواجه بوده ایم."

فایز ال‌سراج صدراعظم لیبیا ساعاتی پیش از آغاز جلسه برلین، شک و تردید اش‌را در مورد آجندای خلیفه حفتر ابراز داشته و گفت: "تجربه طولانی از اهداف، جدیت و تعهد جانب مقابل که به هر قیمت ممکن خواهان قدرت است، ما را مشکوک می‌سازد."

انتونیو گوترش سرمنشی ملل‌متحد در آغاز جلسه دیروز گفت رهبران جهان به یک دلیل فوری و مبرم به برلین آمده‌اند، جلوگیری از فرو رفتن بیشتر لیبیا در گرداب.

انتونیو گوترش سرمنشی ملل‌متحد در نشست جرمنی
انتونیو گوترش سرمنشی ملل‌متحد در نشست جرمنی

ترکیه و روسیه که از جوانب مختلف درگیر در لیبیا حمایت می‌کنند، مورد انتقاد ملل‌متحد و قدرت‌های غربی قرار داشته اند که می‌گویند همکاری‌های مالی و تجهیزاتی مسکو و انقره به متحدین‌شان در لیبیا، خشونت‌ها را دامن زده‌است.

اختلاف نظرها در نشست دیروز واضح بود. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: "جهان در پاسخ مناسب به حملات بی‌پروای خلیفه حفتر بر حکومت فایز ال‌سراج ناکام بوده‌است."

اردوغان قبل از آغاز جلسه برلین با همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین دیدار کرد، دیداری‌که پوتین در آن گفت "برای حل بحران لیبیا صادقانه تلاش خواهند کرد".

XS
SM
MD
LG