لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

هیواد: حکومت افغانستان به حاشیه رانده شده‌است


شماری از روزنامه‌های کابل
شماری از روزنامه‌های کابل
  • هیواد

روزنامه هیواد سرمقاله خود را در باره چگونگی گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان در قطر نوشته است.

به نظر روزنامه، این بار طالبان به بهانه مذاکرات صلح در قطر با اسکات میلر فرمانده "مأموریت حمایت قاطع" ناتو و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان ملاقات کرده‌اند. از سوی دیگر گفته می‌شود که امضای توافق‌نامه میان امریکا و طالبان برای دادن یک پایگاه نظامی از سوی طالبان برای امریکا در افغانستان به تأخیر افتاده‌است.

اما سرمقاله‌نویس افزوده که حکومت افغانستان "به حاشیه رانده شده" است. این روزنامه دولتی تأکید کرده که باید حکومت افغانستان در این تلاش‌ها سهیم باشد و برای هر کسی این اجازه داده نشود که در مورد سرنوشت کشور تصمیم بگیرد و یا هم با گروه طالبان روی مسایل مهم تصمیم گرفته شود.

به باور سرمقاله‌نویس هیواد، بدون "این معامله‌های پنهان تحت عنوان صلح" برای تأمین صلح هیچ کمکی کرده نمی‌تواند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مقاله‌ای نوشته که اگر زلمی خلیل‌زاد توافق‌نامه صلح با گروه طالبان را به‌عنوان "امارت" طالبان امضا کند، مرتکب "خیانت به افغانستان" خواهد شد.

نویسنده افزوده که پیش از این نگرانی‌های مطرح شده بود که از روابط امریکا با طالبان چنین درک می‌شود که پشت پرده رازهایی نهفته است، زیرا متن توافق‌نامه تا امروز پنهان نگهداشته شده‌است.

مقاله‌نویس آرمان ملی آمده معتقد است که ملا عبدالغنی برادر که به نوشته نویسنده، با زنجیر و زولانه هشت سال در زندان پاکستان بوده، امروز با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان چنان نزدیک است که فکر می‌شود از سال‌ها با هم رفاقت دارند.

به نوشته نویسنده آرمان ملی، به‌زودی آقای خلیل‌زاد که توافقی را به نمایندگی دولت امریکا با طالبان امضا می‌کند و طالبان تلاش می‌کنند این موافقت‌نامه بین امارت طالبان و حکومت امریکا با حضور نماینده‌های بعضی از کشورها به شکل تشریفاتی امضا شود.

در پایان این مقاله آمده است اگر امریکا این موافقت‌نامه را با طالبان امضا کند، در واقع به معنی تجزیه افغانستان با شناخت دو حکومت یکی جمهوری اسلامی افغانستان و دیگری امارت اسلامی طالبان خواهد بود.

  • ویسا

و روزنامه ویسا از حکومت انتقاد کرده و نوشته است که از فرصت‌های به میان آمده صلح در قطر استفاده درست صورت نمی‌گیرد.

در سرمقاله آمده است هرچند این روند گفت‌وگوهای صلح روند کاملاً قابل اطمینان نیست به تعبیر نویسنده، مردم افغانستان نمی‌توانند به آن اطمینان کنند، اما به هر صورت فرصتی است و اگر افغان‌ها به صورت مشترک از این فرصت استفاده کنند، امیدواری برای صلح پیدا می‌شود.

به باور سرمقاله‌نویس ویسا، اگر امریکا از مذاکرات قطر تنها به صورت "کمپاین انتخاباتی" برای انتخابات ریاست جمهوری آینده استفاده کند، افغان‌ها این فرصت را از دست می‌دهند.

نویسنده ویسا در پایان سرمقاله تډکید کرده که افغان‌ها باید موضع واحد و قوی داشته باشند تا از مذاکرات صلح استفاده بهتر کنند.

XS
SM
MD
LG