لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

وزارت صلح: کار روی ایجاد گروه حمایت از روند صلح افغانستان ادامه دارد


عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح افغانستان در دیدارش با الکساندر مانتیسکی سفیر روسیه در کابل
عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح افغانستان در دیدارش با الکساندر مانتیسکی سفیر روسیه در کابل

وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید: "کار روی ایجاد گروه حمایت از روند صلح افغانستان ادامه دارد و هدف از ایجاد این گروه حمایت از روند صلح افغانستان، تقویت اجماع بین‌المللی در بارۀ پروسۀ صلح این کشور است."

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی گفت که کار در بارۀ ایجاد این گروه ادامه دارد.

بانو انوری گفت که ایالات متحده، سازمان ملل متحد و شماری از کشور‌ها و سازمان‌های دیگر، اعضای گروه پشتیبانی از پروسۀ صلح افغانستان خواهند بود.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان

او افزود: "اعضای این گروه، سفارت‌هایی‌که در روند صلح افغانستان دخیل هستند و همچنین تمویل‌کنندگان این روند و نهاد‌های مرتبط بین‌المللی خواهند بود. وزیر دولت در امور صلح دیروز با سفیران روسیه، ترکمنستان، اندونیزیا و عربستان سعودی ملاقات کرد. این کشورها از جملۀ کشور‌های عضو گروه حمایت پروسه صلح افغانستان خواهند بود. پس از دیدارهای انفرادی، نشست عمومی این گروه برگزار خواهد شد."

وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید که گروه حمایت از پروسۀ صلح این کشور به هدف تقویت اجماع بین‌المللی و انسجام و هماهنگی بیشتر در راستای پشتیبانی از این روند ایجاد می‌شود.

ولی آریا تحلیلگر مسائل سیاسی مقیم لندن است، او در گفتگو با رادیو آزادی نظرش را در بارۀ موثریت ایجاد این گروه چنین ابراز کرد: "طبیعتاً اقدام خوب و موثر خواهد بود به‌شرط این‌که نخست باید تاکید روی ایجاد یک اجماع داخلی باشد. به خصوص بین سه شخصیت کلیدی که فعلاً در سیاست افغانستان مطرح هستند، یعنی شخص آقای غنی به‌عنوان رئیس جمهور، آقای عبدالله به‌عنوان رئیس اجرائیه و همچنین آقای کرزی به‌عنوان رئیس جمهور پیشین و کسی‌که در مذاکرات غیررسمی که تا فعلاً جریان داشته بین افغان‌ها و طالبان نقش کلیدی داشته است."

او اضافه کرد که بین این سه نفر در مرحلۀ اول و همچنین عمل‌کنندگان، شخصیت‌های مطرح و نیروهای سیاسی دیگر افغانستان هم باید به نحوی از انحا دخیل شوند."

گروه حمایت از پروسه صلح افغانستان در حالی ایجاد می‌شودکه طالبان هنوز حاضر نشده اند که با حکومت افغانستان گفتگو کنند، اما گفته می‌شود که پس از امضای موافقتنامه میان امریکا و طالبان، گفتگوی بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر در اوائل این هفته به روزنامۀ پاکستانی دان گفته بود که امیدوار اند موافقتنامه میان طالبان و امریکا تا اواخر ماه جنوری امضا شود.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر

دفتر خلیلزاد هنوز در این باره چیزی نگفته است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور به روز پنجشنبه در گفتگو با شماری از خبرنگاران در شهر داووس سویس گفت که نشانه های پیشرفت اندک در گفتگوهای امریکا و طالبان دیده شده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

طالبان تا کنون چندین بار با زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در قطر گفتگو کرده اند و طالبان به تازگی گفتندکه گفتگوهای دو طرف ادامه دارد.

در همین حال برنی سندرز سیاستمدار و سناتور آمریکایی یک بار دیگر برای تأکید بر پایان جنگ و رسیدن به صلح جهانی در صفحه فیسبوک‌اش نوشته است: "جنگ‌های بی‌پایان را، پایان دهید!"

نیکولاس کی، نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان دیروز در یک نشست در کابل گفت که ناتو به‌دنبال هرگونه توافق صلح با طالبان نیست، بلکه به‌گفتۀ آقای کی، آنان انتظار توافقی را دارند که در آن دموکراسی، حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان رعایت شود.

XS
SM
MD
LG