لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

غنی: امریکا باید در باره خروج نیرو‌هایش با حکومت افغانستان مذاکره کند


محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید: "اگر امریکا در باره خروج سربازان‌اش با طالبان صحبت می‌کندُ این به معنای آغاز تشدید جنگ‌های دیگر خواهد بود."

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که اگر امریکا در باره خروج سربازان‌اش از این کشور با طالبان صحبت می‌کند این به‌معنای آغاز تشدید جنگ‌های دیگر خواهد بود.

آقای غنی که در شهر داووس سویس با برخی خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: "مردم افغانستان با خروج نیروهای امریکایی مشکل ندارند، اما مذاکره روی آن مهم است و اگر این مذاکره با طالبان می‌شود، به‌معنای آغاز سلسلۀ تشدید جنگ‌های دیگر خواهد بود و اگر با حکومت افغانستان صورت می‌گیرد، قابل مدیریت می‌باشد."

رئیس جمهور افغانستان در حالی در باره خروج سربازان امریکایی از افغانستان این اظهارات را مطرح می‌کند که نمایندگان امریکا و طالبان در قطر سرگرم مذاکره اند.

آرشیف
آرشیف

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر پیش از این به رادیو آزادی گفته است که گفتگوهای کنونی بر سر امضای توافقنامه و چگونگی مراسم آن است.

خروج سربازان خارجی به‌شمول نظامیان امریکایی از افغانستان، یکی از موارد مهم مذاکره میان امریکا و طالبان است، موردی که به گفته رئیس جمهور افغانستان باید با حکومت افغانستان بحث شود.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از این در ماه سپتامبر سال گذشته در یک مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی خروج نیروهای امریکایی مطابق درخواست طالبان را آزاردهنده‌ترین بخش پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ی امریکا و طالبان خوانده بود:

او افزود: "خروج قوای خارجی به اساس درخواست آن‌ها (طالبان) نه به اساس شریک شان که ما هستیم. ما به خروج قوای امریکایی بر اساس یک تقسیم اوقات هیچ مشکلی نداریم."

سید اکبر آغا از اعضای پیشین گروه طالبان می‌گوید که اظهارات رئیس جمهور افغانستان در شرایط حساس کنونی می‌تواند گفتگو‌های صلح را آسیب بزند.

سید اکبر آغا از اعضای پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا از اعضای پیشین گروه طالبان

او افزود: "به نظر من این گونه اظهارات گفتگوهای صلح را سبوتاژ می‌کند، این گونه اظهارات صلح را به تاخیر می‌اندازد، قسمی که می‌بینیم یک‌و‌نیم سال می‌شود گفتگوها به‌شکل بسیار بطی به پیش می‌رود و در افغانستان هم وضعیت با گذشت هرروز بدتر می‌شود."

به گفته این عضو سابق طالبان، هرچند گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان در قطر کند پیش می‌رود، اما او باور دارد که این گفتگو‌ها به موفقیت نزدیک شده است.

از سوی دیگر محمد اسماعیل خان از چهره‌های سابق جهادی و عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید: "نیاز است که حکومت در این باره به گونه مشترک با سیاسیون این کشور مشوره کند و تصمیم بگیرد."

محمد اسماعیل خان از چهره‌های سابق جهادی و عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان
محمد اسماعیل خان از چهره‌های سابق جهادی و عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان

او می‌افزاید: "چون طالبان تا فعلاً حاضر نشده اند که با دولت صحبت کنند، دولت این صحبت‌ها را به‌خاطری مطرح می‌کند تا طالبان وادار شود که درب مذاکره را باز کند. من فکر می‌کنم مردم، سیاسیون و شخصیت‌های افغانستان جزء حکومت افغانستان اند، خوب است که به‌گونه مشترک مفاهمه کنند و طالبان را قانع بسازند تا در پروسه صلح مشترکا تصمیم بگیرند."

از سوی هم اظهارات آقای غنی در باره خروج نظامیان امریکایی از افغانستان در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته امرالله صالح معاون تکت انتخاباتش‌اش گفته است، ممکن گفتگو های جاری در قطر جنگ را میان طالبان و امریکا به‌پایان برساند اما به گفته او، هیچ امکان ندارد که این مذاکرات جنگ طالبان با مردم افغانستان را به پایان برساند.

XS
SM
MD
LG