لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

واشنگتن پُست: نشر اسناد محرم هم افشاگری بود هم مورد تأیید قرار گرفت


  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست به اظهارات شماری از مقام‌های پیشین نظامی امریکایی پس از نشر اسناد در مورد جنگ افغانستان از سوی این روزنامه، تمرکز کرده است.

به نوشتۀ واشنگتن پُست، نشر این اسناد برای بسیاری از نظامیانی که در جنگ افغانستان خدمت کرده‌اند، هم افشاء‌گری بود و هم مورد تأیید آن‌ها قرار گرفت.

در ادامه آمده که روزنامه با ده‌ها تن از نظامیان پیشین، کارمندان حکومتی و خانواده‌های سربازان امریکایی گفت‌وگو کرده تا آن‌ها واکنش شانرا در مورد جنگ افغانستان شریک سازند.

بسیاری از آن‌ها داستان‌ها و تجارب شانرا در میان گذاشته اند. گروهی از نظامیان از تلاش‌های‌شان در افغانستان ستایش کرده‌اند اما باز هم آن‌ها از نا امیدی‌های دوامدار از شیوۀ جنگ سخن گفته اند.

روزنامۀ واشنگتن پُست نظریه‌های زیادی از آن‌ها را گرفته که شماری گفته اند، نمی‌دانند چرا به افغانستان رفتند. برخی دیگر گفته اند از این ماموریت خیلی ستایش می‌کنند. شماری هم شیوۀ آموزش نیرو‌های اردوی افغانستان را مسخره آمیز عنوان کرده‌اند و تجهیزات آن‌ها را ضعیف دانسته اند.

روزنامه واشنگتن پُست در ماه دسمبر گفت، نسخۀ از اسناد محرمانه به دستش رسیده که نشان می‌دهد، مقام‌های ارشد امریکایی نتوانسته اند واقعیت‌ها را در جنگ ۱۸ سالۀ افغانستان بیان کنند.

در ادامه آمده بود که این مقام‌ها، اظهارات امیدوار کنندۀ داشتند اما می‌دانستند که حرف‌های‌شان نادرست است و آن‌ها شواهد انکار ناپذیر را در مورد این‌که جنگ قابل پیروزی نیست، پنهان می‌کردند.

  • عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه با نشر یک اعلامیه گفت که هر گونه مذاکرۀ امریکا با طالبان برای کاهش خشونت‌ها، باید تعهد هر دو جانب را برای پایان دادن به جنگ در برابر غیرنظامیان افغان به همراه داشته باشد.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، در جریان هفتۀ گذشته نماینده‌های امریکا و طالبان افغان در قطر، پُشت در‌های بسته به گفت‌وگو‌ها ادامه دادند تا در نتیجه خشونت‌ها کاهش یابد.

در این اعلامیه به نقل از عمر وریچ معاون سازمان عفو بین‌الملل در امور جنوب آسیا آمده که گفته است، در هنگامی که غیرنظامیان هدف حملات قرار می‌گیرند، واژۀ "کاهش خشونت ها" بی‌معنا است زیرا به گفتۀ آقای وریچ، خشونت در هیچ سطح قابل پذیرش نیست.

این مقام سازمان عفو بین‌الملل هم‌چنان خواسته که امریکا و طالبان باید اطمینان دهند که از غیرنظامیان محافظت می‌کنند و تمامی حملات بر مردم بی‌دفاع، مورد تحقیق و بازرسی قرار می‌گیرد.

در ادامه به گزارش سازمان ملل متحد در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان هم تمرکز شده و آمده است که از سال ۲۰۰۹ به این‌سو، حدود ۳۴ هزار غیرنظامی در این کشور کشته شده‌اند و بیش از ۶۶ هزار تن دیگر زخم برداشته اند.

سازمان ملل متحد و سازمان عفو بین‌الملل از این خیلی نگرانی دارند که افغانستان در حال حاضر مرگبار‌ترین کشور جهان برای کودکان است.

XS
SM
MD
LG