لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

گزارش پنتاگون: داعش هنوز هم خطر برای افغانستان و فراتر از آنست


جنگجویان گروه داعش که در ننگرهار به حکومت تسلیم شدند. November 17 2019
جنگجویان گروه داعش که در ننگرهار به حکومت تسلیم شدند. November 17 2019

گزارش تازه پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده امریکا زیر عنوان "تقویت امنیت و ثبات در افغانستان" روز پنجشنبه ۲۳ جنوری به کانگرس امریکا سپرده شد.

در این گزارش در مورد چالش‌های امنیتی به خصوص از سوی شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان پرداخته شده است.

گزارش شش ماهه پنتاگون، رویداد‌های را که از اول ماه جون تا ۳۰ ماه نومبر ۲۰۱۹ میلادی در افغانستان به وقوع پیوسته اند، بررسی کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده امریکا در این گزارش گفته که گروه دولت اسلامی یا داعش هنوز هم به افغانستان و فراتر از آن خطر است.

در گزارش تازه پنتاگون آمده است که افراد وابسته به این گروه توانایی حملات نه تنها در افغانستان بلکه در جنوب آسیا و آسیای مرکزی را دارند.

در گزارش آمده است که گروه‌های تروریستی و شورشی همچنان به یک چالش بزرگ برای نیرو‌های افغان، ایالات متحده و نیرو‌های ائتلاف باقی مانده اند.

پنتاگون گفته نیرو‌های امریکایی، ائتلاف بین‌المللی و متحدان آن در مدت تهیه این گزارش، از عملیات متمرکز نیرو‌های دفاعی و امنیتی افغان علیه گروه طالبان حمایت کردند تا نه تنها راه برای مصالحه میان دو طرف هموار شود بلکه زمینه مبارزه علیه شبکه القاعده و گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان نیز فراهم گردد.

پنتاگون گفته که این تلاش‌ها باعث شد تا در ۲۰۱۹ میلادی جلو فعالیت افراد وابسته به گروه داعش را در ولایت ننگرهار افغانستان بگیرد.

حدود چهارسال پیش در سال ۲۰۱۵ میلادی شاخه خراسان گروه داعش در ولسوالی‌های اچین و شینوار ولایت ننگرهار همسرحد با پاکستان ظهور کرد و تحرکاتش را آغاز نمود.

با آنکه ایالات متحده در ماه اپریل ۲۰۱۷ میلادی، مادر بمب‌ها را بر مرکز گروه داعش در ولسوالی اچین ننگرهار پرتاب کرد اما این گروه هنوز هم به تحرکات خود در این ولایت و ولایت همجوار کنر ادامه داد.

جنگجویان گروه داعش که در ولایت ننگرهار به حکومت تسلیم شدند. November 17 2019
جنگجویان گروه داعش که در ولایت ننگرهار به حکومت تسلیم شدند. November 17 2019

بالاخره محمد اشرف غنی در ماه نومبر ۲۰۱۹ میلادی در هنگام سفرش به ولایت ننگرهار، شکست داعش را اعلام کرد و گفت که صد‌ها تن از افراد این گروه با خانواده‌های شان به حکومت تسلیم شده اند.

با آنکه گزارش تازه پنتاگون نیز به جلوگیری فعالیت‌های داعش در ولایت ننگرهار از سوی نیرو‌های افغان اشاره کرده اما گفته که این گروه هنوز هم تلاش دارد تا در شرق افغانستان حضورش را گسترش دهد.

داعش مسئولیت حمله‌های مرگبار و سرخط ساز را در افغانستان به عهده گرفته است.

پنتاگون همچنان در گزارش خود گفته است که هدف عمده استراتژی واشنگتن در افغانستان رسیدن به یک راه حل سیاسی دومدار و فراگیر برای خاتمه جنگ جاری در این کشور است.

وزارت دفاع امریکا همچنان افزوده که ماموریت نظامی در افغانستان حمایت اش را از تلاش‌های دیپلوماتیک برای دستیابی به یک مصالحه سیاسی و انجام عملیات ضد تروریزم ادامه می‌دهد.

وزارت دفاع امریکا در ادامه این گزارش از نیرو‌های امنیتی افغان یادآور شده و گفته است که چالش‌های موجود در نیروهای امنیتی افغان مانند فساد، کاهش موثریت و اجرای برنامه‌های لوژستیکی هنوز هم محور تلاش‌های ماموریت حمایت قاطع را تشکیل می‌دهد.

پنتاگون گفته است که بهبود هماهنگی میان وزارت‌های دفاع و خارجه باعث شد تا سطح خشونت‌ها در انتخابات افغانستان به حداقل برسد.

وزارت دفاع امریکا، نیرو‌های ویژه افغان را قدرتمندترین نیروی افغانستان خوانده و گفته که این نیرو همچنان در حال رشد است.

XS
SM
MD
LG