لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

هشت صبح: جمهوریت خواست مردم است


آرشیف، روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل عمدتاً به بررسی و تحلیل گفت‌وگوهای صلح در افغانستان پرداخته‌اند.

فرشته ندا این روزنامه‌ها را مرور کرده است.

هشت صبح

روزنامه هشت صبح سرمقاله خود با عنوان "جمهوریت خواست مردم است"، با اشاره به خواست گروه طالبان در باره صلح نوشته است که هیچ نوع نظام سیاسی به جز نظام جمهوری قادر نیست که همه نیروها و دیدگاه‌های سیاسی را زیر یک چتر گرد آورد.

سرمقاله‌نویس روزنامه افزوده که تجارب گذشته ثابت کرده که بدون مشروعیت انتخابات و نظام جمهوریت، جنگ در افغانستان افزایش می‌یابد و نظم دولتی از بین خواهد رفت.

نویسنده هشت صبح تأکید می‌کند مردم مذاکراتی را مشروع می‌دانند که رهبری آن به دست حکومت باشد و مردم می‌پذیرند که شماری از سیاستمداران گرد هم جمع شوند و تفاهنامه صلح را امضا کنند. به نظر روزنامه، نیاز است که حکومت اعتماد همه سیاسیون را به دست آورد.

  • هیواد

روزنامه هیواد نوشته است مذاکرات صلح میان امریکا و نماینده‌های گروه طالبان بیشتر از یک سال به این سو در قطر ادامه دارد و ظاهراً چنین معلوم می‌شود که ممکن است این گفت‌وگوها برای آوردن صلح در افغانستان باشد، اما هیچ امیدواری در آن دیده نمی‌شود.

سرمقاله‌نویس روزنامه افزوده کسانی که در قطر خود را نماینده‌های گروه طالبان عنوان می‌کنند، تنها برای به دست آوردن قدرت و هم‌چنین "به دستور دشمنان افغانستان و امریکا" در یک موضع قرار دارند و هیچ تغییر پذیر نیستند.

نویسنده هیواد تأکید کرده این مجموعه از آن عده طالبانی که تشنه صلح هستند، در سنگرها نشسته و آرمان آتش‌بس دارند، نمی‌تواند نمایندگی کند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله خود با عنوان "پروسه صلح و بی‌اعتمادی" به این باور است که بی‌اعتمادی میان امریکا و گروه طالبان باعث شده که روند صلح به تأخیر بیفتد.

سرمقاله نویس روزنامه افزوده که هر وقت امریکا پس از نهایی شدن توافق‌نامه صلح شرط‌ها و بهانه‌های جدید را مطرح می‌کند. به نظر روزنامه، این امر به هیچ عنوان با قول، فعل و موافق مذکره مناسب نیست.

به باور سرمقاله‌نویس دنیا، با وجود بحران‌ها و بی‌اعتمادی‌های اخیر هنوز هم مردم افغانستان امیدوار و چشم به راه موفقیت مذاکرات صلح هستند.

XS
SM
MD
LG