لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۳

دونالد ترمپ هفته آینده پلان صلح شرق میانه را اعلان می‌کند


دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

رئیس جمهوری امریکا می‌گوید پلان صلح شرق میانه را در آستانۀ ملاقات روز سه‌شنبۀ آینده خود با صدراعظم اسرائیل در واشنگتن اعلان خواهد کرد.

دونالد ترمپ روز پنج‌شنبه به خبرنگارانی که او را در سفر برگشت از سویس به امریکا در طیاره همراهی می‌کردند گفت احتمالاً این پلان کمی پیشتر از این دیدار اعلان خواهد شد.

او گفت: "این یک پلان بزرگ است. این پلانی است که واقعاً عملی خواهد بود."

فلسطینی‌ها که هنوز به ملاقات با صدراعظم اسرائیل بنیامین نتانیاهو به قصر سفید دعوت نشده‌اند این اعلان رئیس جمهور ترمپ را فوراً محکوم کردند.

نبیل ابوردینه سخنگوی اداره خودگردان فلسطین به رهبری رئیس جمهور محمود عباس گفت: "ما به اسرائیل و حکومت امریکا هشدار می‌دهیم که از خطوط سرخ عبور نکنند."

او افزود: "دولت خودگردان فلسطین بار دیگر مخالفت قاطع خود را با تصمیم‌های امریکا از جمله اعتراف واشنگتن به قدس به عنوان پایتخت اسرائیل که با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد اعلام می‌کند."

فلسطینی‌ها اقدامات اخیر رئیس جمهور ترمپ از جمله انتقال سفارت امریکا از تل ابیب به بیت المقدس را جانبداری از اسرائیل دانسته خشمگین اند.

فلسطینی‌ها بیت المقدس شرقی را پایتخت دولت آینده خود می‌دانند.

اما اسرائیل که بخش شرقی بیت المقدس را با خود ملحق ساخته همه این شهر را پایتخت خود اعلان کرده است. ولی این اقدام از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

علیرضا نوری‌زاده کارشناس امور شرق میانه مقیم لندن وضعیت بیت المقدس شرقی و برگشت آوارگان فلسطینی را اساس نزاع شرق میانه می‌داند: "امروز من نمی‌دانم که رئیس جمهور ترمپ با چه فکری و با چه طرح و برنامه‌ای قصد دارد فلسطینی‌ها را راضی کند. آن‌ها به هیچ چیز کمتر از بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت شان رضایت نخواهند داد."

رئیس جمهور ترمپ راه حل دو دولت یا تأسیس دولت فلسطینی در کنار اسرائیل را که از مدت‌ها برای حل نزاع چندین دهۀ فلسطینان و اسرائیل چون یک فارمول بین‌المللی مطرح می‌باشد نیز هنوز تأیید نکرده است.

رئیس جمهوری امریکا افزود که گفت‌وگوی مختصری با فلسطینیان داشته و آن‌ها در صورت موافقت امتیازات بسیاری بدست خواهند آورد.

ترمپ گفت که فلسطینیان در آغاز واکنش منفی خواهند داشت اما در واقعیت این یک پلان بسیار مثبت برای آن‌ها است.

قصرسفید گفت که رئیس جمهور ترمپ در بارۀ زمان اعلان این پلان خود با دو مشاور ارشد خود جارید کوشنر و آویبیرکوویتز حین برگشت از سویس در متن طیاره مشورت کرده است.

اعلان این پلان در دو سال اخیر چندین بار به تعویق انداخته شد.

با اینکه در بارۀ تفصیلات این پلان هنوز چیزی گفته نشده اما جارید کوشنر که داماد رئیس جمهور ترمپ هم است در کنفرانس ماه جولای سال گذشته در بحرین یک بسته اقتصادی ۵۰ میلیارد دالری برای شرق میانه را چون عنصر اولی این پلان پیشنهاد کرد.

XS
SM
MD
LG