لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

هشت صبح: چرا طالبان از آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها هراس دارند


آرشیف، برخی روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، برخی روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در رابطه به اظهارات اخیر محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مور صلح و آتش‌بس مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور غنی نوشته است که آقای غنی به هیچ صورت حاضر نیست که با طالبان تفاهم شود و یا هم جنگ خاتمه یابد.

سرمقاله‌نویس بر اساس مصاحبه آقای غنی با واشنگتن پُست، نوشته رئیس جمهور غنی به جنگ جاری در افغانستان بسیار سطحی می‌نگرد، چنانکه وی بر وضعیت بسیار مسلط باشد و به نام طالبان گروهی کوچک است که هرازگاهی وضعیت امنیتی را برهم می‌زند و دیگر همه چیز خوب است.

اما سرمقاله‌نویس تأکید می‌کند که مشکلات جاری کشور به حدی زیاد است که رئیس جمهور غنی از حل آن ناتوان است.

نویسنده بخش مهمی از مصاحبه غنی با واشنگتن پُست را گرفته که گفته است "ترمپ دوست خوبم است وی از کارهای ما راضی است در دوره من کم‌تر از ۵۰ امریکایی کشته شده‌اند."

سرمقاله‌نویس ویسا با انتقاد از چنین اظهارات می‌نویسد که بخاطر اهداف امریکایی‌ها صدها هزار سرباز افغان کشته شده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح سرمقاله‌اش را با این پرسش که چرا طالبان از آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها هراس دارند آغاز کرده است.

به باور سرمقاله‌نویس طالبان هنوز هم در تصمیم‌گیری خود مستقل نیستند و از این هراس دارند که پس از آتش‌بس، وقوع هر نوع رویداد از اختلافت میان آن‌ها پرده بر می‌دارد و در آن زمان هر گروه دیگر از آن استفاده کرده می‌توانند.

در سرمقاله هم‌چنین آمده است اختلافات میان آتش‌بس و کاهش خشونت تنها به همین خلاصه نمی‌شود، بلکه در داخل افغانستان هم در این مورد اختلافات وجود دارد.

در سرمقاله هشت صبح تأکید شده هر زمانی که بخاطر صلح یک اراده قوی وجود داشته باشد، آتش‌بس ناممکن نمی‌باشد.

  • هیواد

روزنامه هیواد سرمقاله‌اش را چنین آغاز کرده که بخاطر عدم پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح قطر بخاطر آتش‌بس این گفت‌وگوها به تأخیر افتاده است.

در سرمقاله تأکید شده پیشنهاد کاهش خشونت‌ها "مسئله بی‌مفهوم" است و اندازه و حد کاهش این خشونت‌ها قابل قبول نیست.

در سرمقاله آمده است اگر طالبان آتش‌بس را قبول نکنند، مذاکرات قطر یک بار دیگر بدون نتیجه خواهد بود و هیئت به نمایندگی طالبان در آنجا از این گروه نمایندگی کرده نمی‌تواند بلکه بخاطر منافع دشمنان با امریکا چانه‌زنی می‌کنند.

در پایان سرمقاله آمده است که مردم صلح و آتش‌بس دایمی می‌خواهند و دیگر تلاش‌ها بدون نتیجه است.

XS
SM
MD
LG