لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

'سی درصد کودکان مبتلا به سوراخ قلب بنابر کمبود تسهیلات درمانی جان می‌دهند'


آرشیف
آرشیف

مسئولان جمعیت هلال احمر افغانستان می‌گویند سالانه صدها کودک بیماری قابل درمان قلب، به دلیل نبود تسهیلات درمانی، جان می‌دهند.

به گفتۀ آنان در حال حاضر پنج هزار کودک مبتلا به بیماری سوراخ قلب ثبت شده‌ اند.

سلیم بهره‌مند مسئول بخش صحی این نهاد می‌گوید به دلیل کمبود امکانات تداوی، سالانه ۳۰ درصد این بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

او گفت: "سه یا چهار شفاخانه در افغانستان است که کیس‌های عادی را از ما می‌گیرند، متباقی که از حد بالا است مجبور هستیم به شفاخانه‌های هند روان کنیم، تا حال بیش از ۱۰۶۰۰ مریض را از این طریق تداوی کرده ایم، نگرانی ما این است در لیست انتظار ما مریضانی که اند ۳۰ درصد‌شان تا زمان رسیدن نوبت در خانه فوت می‌کنند."

به گفته آقای بهره‌مند، در حال حاضر روزانه از ده تا پانزده مریض سوراخ قلب برای تداوی رایگان به هلال احمر مراجعه می‌کنند.

اداره هلال احمر افغانستان برای ایجاد سهولت در انتقال مریضان سوراخ قلب به هندوستان، روز یکشنبه قراردادی با شرکت هوایی کام ایر امضا کرد.

بر اساس این قرارداد، شرکت هوایی کام ایر از این پس مریضان سوراخ قلب را به صورت رایگان به هند انتقال می‌دهد.

سلیمان عمر مسئول تجارتی شرکت کام ایر گفت: "ما در فراهم ساختن تکت سفر مریضان سوراخ قلب به هندوستان همکاری خواهیم کرد. تکت سفر مریض سوراخ قلب رایگان خواهد بود. تکت پایواز مریض ۵۰ درصد تخفیف خواهد داشت، مدت این قرارداد تا سه سال است- از سال ۲۰۲۰ الی سال ۲۰۲۳."

به گفته مسئولان هلال احمر، تداوی هر مریض سوراخ قلب تا ۲۵۰۰ دالر امریکایی هزینه بر می‌دارد که این هزینه از سوی هلال احمر افغانستان و کشور هندوستان پرداخت می‌شود.

داکتران می‌گویند، مصرف کردن دواهای خودسرانه و استفاده از مواد مخدر در زمان حاملگی از عوامل عمده بیماری سوراخ قلب در نزد کودکان به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG