لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

در ۴۰ روز گذشته بیش از ۳۰ معتاد در هرات به‌خاطر سردی هوا جان داده اند


آرشیف
آرشیف

ریاست صحت عامه هرات می‌گوید که در چهل روز گذشته، بیش از ۳۰ معتاد مواد مخدر به دلیل سرمای زمستان در این ولایت جان داده ‌اند.

سمیه پس از کشته شدن همسر و فرزندش در مسیر شاهراه هرات – کندهار، به استعمال هیروئین روی آورده است. او به دور از سه کودک‌اش در کنار سرک زندگی می‌کند.

سردی زمستان زندگی سمیه را تهدید می‌کند.

او می‌گوید: "چهار شب می‌شود که از خنکی به تنگ آمدیم، معتاد هم هستم و چند تا صغیر دارم به یک جا هستند و من جای دیگر، در همین هوایی سرد گرسنه و تشنه در اینجا کنار سرک خوابیدیم، خوشحال می‌ شو اگر جا گرمی داشته باشم."

فقر، بیکاری، دسترسی آسان به مواد مخدر و مهاجرت به کشور ایران، سه دلیل عمده برای افزایش معتادان در هرات گفته می‌شود.

فاطمه و محمد دو تن از معتادان از حکومت می‌خواهند که در فصل زمستان امکانات سرپناه برای آنها فراهم سازد، تا از خطر مرگ نجات یابند.

او گفت: "شش- هفت سال می‌‍شود که معتاد شدیم، هیرویین می‌کشم. زنده‌گی‌ما سخت است از این سخت‌تر چه باشد. در فضای باز زنده‌گی می‌کنیم و جای برای زنده‌گی نداریم."

او افزود: "در ایران بودم و کار می‌کردم، کارگر بودم و به مواد مخدر معتاد شدم. یک جای گرم برای زنده‌گی کردن برایم فراهم شود، بخدا از مواد مخدر هم تیر هستیم. حال درگیر این بلا افتادیم. بخدا از هوس نمی‌کشم."

مسئولان صحی هرات نیز می‌پذیرند که معتادین مواد مخدر در برابر سرمای زمستان خیلی آسیب پذیر اند و در یک ماه گذشته چندین تن آنان شب هنگام در نتیجه سردی هوا تلف شده اند.

محمد آصف کبیر معاون صحت عامه هرات می‌گوید، تلف شدن این معتادین برخی انتقادهای را متوجه آنان ساخته، اما آنان امکانات کافی برای رسیده‌گی به این معتادین ندارند.

او افزود:"سردی هوا موجب شده که تعداد ۳۱ تن معتاد مواد مخدر که قابل تداوی نیز بودند، جان‌های شان را از دست دهند. معتادین به دلیل اعتیاد مواد مخدر در برابر سردی هوا آسیب پذیر اند و جان‌های شان را از دست می‌دهند. یک اندازه سر و صداها بیشتر به وجود آورده."

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات حکومت را در راستای مبارزه با قاچاق و قاچاقبران مواد مخدر به بی‌پروایی متهم می‌کند.

او افزود: "این فاجعه همه روزه است، چون این‌ها انسان هستند و بشر هستند، مسلمان هستند، امکانات وجود ندارد. این‌ها به امکانات نیاز دارند. این فاجعه در یک روز ختم نمی‌شود، این فاجعه دامن‌گیر مردم چهار میلونی هرات شده است."

در ولایت هرات یک مرکز ۲۷۰ بستر تداوی معتادان مواد مخدر برای مردان و یک مرکز ۶۵ بستر کودکان و زنان فعالیت دارد، اما به اساس آمار تخمینی، بیش از ۷۰ هزار معتاد در ولایت هرات موجود است و این مراکز به تداوی این شمار از معتادان کافی نیس.

گزارش: شاهپور صابر

در ۴۰ روز گذشته بیش از ۳۰ معتاد در هرات به‌خاطر سردی هوا جان داده اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:42 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG