لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

جنرال احمدزی: امنیت در هلمند تأمین خواهد شد


آرشیف، نیروهای افغان در ولایت هلمند
آرشیف، نیروهای افغان در ولایت هلمند

حکومت افغانستان برای تامین امنیت در ولایت هلمند، دگر جنرال ولی محمد احمدزی را به حیث فرمانده جدید قول اردوی ۲۱۵ میوند تعیین کرده است.

دگرجنرال احمدزی قبل از این فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان بود.

احمدزی در حالی تازه کار در هلمند را آغاز کرده است که شش ولسوالی این ولایت به طور مکمل در کنترول طالبان قرار دارند.

با وجودیکه نیروهای افغان در یک سال گذشته مخصوصاً در زمستان جاری به کدام پیشرفت مهم در هلمند دست نیافته اند ولی جنرال احمدزی تعهد عملیات‌ها علیه طالبان در این ولایت را کرده است.

او گفت: "قول اردوی ۲۱۵ میوند الحمدالله مطابق حکم ستر درستیز پلان‌های عملیاتی اش را ترتیب کرده است. شما به زودی مطابق برنامه‌ها و با حمایت مردم شاهد پیشرفت‌های نیروهای ملی در تمام ساحات خواهید بود."

آقای احمدزی معلومات دقیق در مورد برنامه‌هایش ارائه نکرد.

حکومت افغانستان در حال حاضر لشکرگاه، نادعلی و ناوه را به طور مکمل و تنها مراکز مارجه، گرمسیر، سنگین و واشیر را در دست دارد.

ستر جنرال بسم الله وزیری لوی درستیز افغانستان می‌گوید پلان بازپس‌گیری مناطق سقوط کرده هلمند را دارند ولی با کمبود پرسونل مواجه اند. او گفت محمد ولی احمدزی را برای گرفتن مناطق به هلمند فرستاده است.

او افزود: "در نقاط مختلف افغانستان بعد از یک مطالعه و بر اساس یک پلان که برای آن قوت‌های حفظ و تحفظ را نیز برابر خواهیم کرد، پلان‌های انکشافی را با وزارت‌های دیگر همآهنگ می‌سازیم بعداً اقداماتی صورت می‌گیرد."

کندی و تعطیل در عملیات نظامی به سبب کم بودن قوا در هلمند موضوع جدید نیست.

کریم اتل نماینده مردم هلمند در ولسی جرگه می‌گوید، مدیریت ضعیف در حلقات امنیتی باعث شده است که طالبان دست بالا داشته باشند.

اتل بر علاوه کشمکش‌های موجود در حلقات پولیس به گمارش‌های نامناسب اشاره نموده و هم کمبود پرسونل در تشکیلات را مخرب خواند.

او گفت: "یگانه وظیفه نیروهای دفاعی این است که عملیات‌ها را انجام دهند، جنگ کنند، محلات را تصفیه کنند و به پولیس بسپارند تا پولیس از آن حفاظت کند ولی پولیس این ظرفیت را ندارد. تشکیلات کم است و ارقامی که ارائه می‌شود نادرست است."

نیروهای افغان در ۴ سال گذشته در هلمند، در عملیات‌های روزانه‌شان پیشرفت‌های زیاد نداشته اند و این کندی ها در پیشرفت، مردمی را که خواهان حاکمیت حکومت در مناطق‌شان اند، مایوس ساخته است.

طالبان عملیات‌های نظامی قوای افغان در هلمند را نمایشی خوانده و ادعای پیشرفت آن‌ها را در این ولایت رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG