لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

'طالبان حمله بر نیروهای خارجی را متوقف و بر نیروهای افغان را کاهش داده اند'


طالبان حملات خود برنیروهای امریکایی را متوقف کرده و وعده کرده اند که حملات خود بر نیروهای افغان را نیز کاهش می‌دهند
طالبان حملات خود برنیروهای امریکایی را متوقف کرده و وعده کرده اند که حملات خود بر نیروهای افغان را نیز کاهش می‌دهند

گزارش‌ها می‌رساند که طالبان حملات خود برنیروهای امریکایی را متوقف ساخته و وعده کرده اند که حملات خود بر نیروهای افغان را نیز کاهش می‌دهند.

روزنامه نیویارک تایمز در شمارۀ روز چهارشنبه خود نوشته که از دوماه به این سو که گفتگو میان مقام‌های امریکایی و طالبان درقطر از سرگرفته شده حملات طالبان در شهرهای عمدۀ افغانستان به‌گونه ناگهانی کاهش یافته ولی جنگ در مناطق دور‌دست بازهم روزانه ده‌ها قربانی می‌گیرد.

نیروهای افغان در حال حمله تهاجمی بر شورشیان
نیروهای افغان در حال حمله تهاجمی بر شورشیان

آژانس خبررسانی رویترز از قول منابع آگاه، از گفت‌وگوها درقطر گزارش می‌دهد که طالبان میان هم موافقه کرده اند که حملات خود بر نیروهای امریکایی را متوقف می‌سازند و حملات برمنافع حکومت افغانستان را کاهش می‌دهند.

ولی علیرغم چنین گزارش‌ها جنگ میان شورشیان طالب و نیروهای دولتی در افغانستان به‌شدت ادامه داشته است.

گزارش‌ها می‌رساند که درگیری‌های زمستان امسال نسبت به‌سال‌های گذشته شدیدتر بوده است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز پنج‌شنبه (۱۰ دلو) در این باره به رادیو آزادی گفت: "این که در کجا میزان خشونت چگونه پایان یا بالا بوده اما متاسفانه جنگ بوده و حمله‌های بر نیروهای امنیتی در مناطق مختلف بوده، ما و مردم افغانستان خواهان این هستیم که بالاخره صلحی بیاید که هیچ کسی در آن آسیب نبیند و ما شاهد هیچ حمله تروریستی نباشیم."

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

آقای صدیقی بار دیگر به موقف پیشین حکومت تاکید کرده می‌گوید که طالبان باید برای آغاز گفتگوهای صلح به تامین آتش‌بس تن بدهند.

این در حالی است که بر اساس گزارش برخی رسانه‌های غربی، طالبان حمله‌های شان را بر نیروهای امریکایی توقف داده اند و وعده کرده اند که حملات خود بر نیروهای افغان را نیز کاهش می‌دهند.

آژانس خبررسانی رویترز گزارش می‌دهد که درچند روز اخیر حداقل ۲۹ عضو نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده اند. وزارت دفاع این کشور هم درآغاز هفته از کشته شدن ۵۱ تن از شورشیان گروه طالبان خبرداد.

روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شب گذشته به رادیو آزادی گفت که جنگ به‌خاطر افزایش فشار برمخالفین مسلح شدت اختیار کرده است.

روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای احمدزی افزود: "فشار ازسوی نیروهای دولتی افغان بر دشمن وارد شده است و در زمستان ما فشار خود بالای آنها را افزایش داده ایم تا در تابستان آینده راحت باشیم."

روز سه شنبه گذشته در ولسوالی ده یک غزنی جایی‌که یک روزقبل یک طیارۀ نظامی امریکا سقوط کرد، میان کوماندوی افغان و طالبان یک درگیری شدیدی رخ داد که سپس نیروهای امریکایی توانستند خود را به محل سقوط طیاره برسانند.

اگرچه شورشیان مسئولیت سقوط این طیارۀ نظامی نوع «E11A» را ادعا کردند اما نظامیان امریکایی گفتند که کدام دلیلی وجود ندارد که این طیاره دراثر فیر دشمن ساقط شده باشد ولی تحقیقات ادامه دارد.

طیاره سقوط کرده امریکایی در ولایت غزنی
طیاره سقوط کرده امریکایی در ولایت غزنی

وزارت دفاع افغانستان با وجود شدت یافتن جنگ در سه هفته اخیر و گزارش‌های افزایش تلفات نیروهای افغان می‌گوید که با آغاز عملیات تهاجمی "خالد" درسال ۲۰۱۹ تلفات نیروهای افغان نسبتاً کاهش یافته است.

روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید: "وقتی‌که شما از حالت دفاعی خارج می‌شوید و حالت تهاجمی اختیار می‌کنید، طبیعی است که میزان تلفات دراین صورت کاهش می‌یابد اما بازهم ما درحالت جنگ هستیم که تلفات به طرفین وارد می‌شود. ولی این به معنی این نیست که تلفات ما نسبت به گذشته افزایش یافته است، برعکس تلفات ما به فضل خداوند بسیار کم شده است."

طالبان درگذشته گفته بودند که برای گفت‌وگوی صلح میزان خشونت در افغانستان را کاهش می‌دهند ولی حکومت می‌گوید که باید آتش‌بس شود و کاهش خشونت به معنی تداوم جنگ است.

عزیز رفیعی تحلیلگر مسایل سیاسی در افغانستان به این باور است، تا زمانی که طرف های دخیل در جنگ به گونه رسمی کاهش یا توقف خشونت ها را اعلان نکنند، تفنگداران هر دو طرف به جنگ ادامه خواهند داد.

عزیز رفیعی تحلیلگر مسایل سیاسی در افغانستان
عزیز رفیعی تحلیلگر مسایل سیاسی در افغانستان

او می‌افزاید: "متاسفانه هیچ پیش رفتی را طرفین به‌گونه رسمی قبول نکرده اند، اما خسته‌گی از جنگ در تمام طرف ها دیده می‌شود، امیدواری این است که این افسردگی در جنگ سبب شود که انگیزه‌های را برای آتش بس و صلح به میان بیاورد."

این در حالیست که پیش از این نیز حکومت افغانستان توافق بر آتش بس را یگانه راه آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی و رسیدن به یک توافق صلح گفته است.

XS
SM
MD
LG