لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

توصیه امریکا به اتباعش؛ 'به چین سفر نکنید'


به دنبال اعلام حالت اضطراری جهانی از سوی سازمان صحی جهان، ایالات متحدۀ امریکا به شهروندان خود توصیه کرده که به چین سفر نکنند.

این در حالیست که شمار تلفات ناشی از ویروس کرونا در چین افزایش یافته و نزدیک به صد مورد بیرون از چین در ۱۸ کشور گزارش شده است.

این آگاهی نامه سفارت ایالات متحده در پیکینگ دیروز پنجشنبه در ویب سایت وزارت خارجۀ امریکا به نشر رسیده است.

سفارت امریکا گفته که همه امریکایی‌هایی که همین اکنون در چین به سر می‌برند، باید زمینه‌های ترک این کشور را بررسی کنند.

مقام‌های چینی بیش از ۹ و نیم هزار مورد بیماری ناشی از ویروس کرونا را تأیید کرده اند.

آن‌ها همچنان گفته اند که شمار تلفات به ۲۱۳ نفر رسیده است.

بیشتر موارد این بیماری در شهر ووهان ایالت هوبئی چین بوده که مرکز ویروس کرونا در چین خوانده شده و اولین مورد این ویروس هم در این شهر شناسایی شده است.

سازمان صحی جهانی این وضعیت را یک"رویداد فوق العاده" توصیف کرده که می‌تواند، برای سایر کشورها خطرناک محسوب شود و به گفته این سازمان رسیدگی به این مشکل صحی نیاز به یک واکنش هماهنگ بین‌المللی دارد.

تئدور آدانوم گبریأسوس رئیس سازمان صحی جهان گفت، این سازمان به خاطر نگرانی از شیوع ویروس کرونا به دیگر کشورها اعلام حالت اضطراری کرده است. کشور هایی که به گفتۀ آقای گبریاسوس ممکن است، منابع و ظرفیت‌های لازم برای مقابله با این ویروس را نداشته باشند.

او افزود: "دلیل اصلی اعلام حالت اضطرار به خاطر آنچه که در چین اتفاق افتاده نیست. بلکه به خاطرآن چیزیست که در دیگر کشور‌ها رخ می‌دهد. بزرگ‌ترین نگرانی ما احتمال گسترش ویروس به كشورهایی است كه سیستم مراقبت‌های صحی ضعیف‌تری دارند و آمادگی لازم برای مقابله با آن را ندارند."

اعلام وضعیت اضطراری جهانی بطور عموم با جمع آوری پول و منابع برای مبارزه با این بحران همراه است.

این اقدام هم‌چنان برخی حکومت‌ها را ترغیب می‌کند تا مسافرت و تجارت با کشورهای آسیب دیده را محدود سازند.

همۀ تلفاتی ناشی از این بیماری در چین اتفاق افتاده و دیگر کشورها تنها از سرایت آن خبر داده اند. عمدتاً آنانی که از شهر ووهان چین به کشورهای‌شان برگشته اند.

مواردی ابتلا به ویروس در ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، جرمنی، جاپان، آسترلیا، کمبودیا، سریلانکا، مالیزیا، کوریای جنوبی، تایوان، تایلند، کانادا، ویتنام، عربستان سعودی و سنگاپور گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG