لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

میل آنلاین: امریکا در مورد وضعیت گفت‌وگوهای قطر خاموشی اختیار کرده‌است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • میل آنلاین

نشریۀ میل آنلاین به ملاقات اخیر میان زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و رئیس جمهور محمد اشرف غنی پرداخته است.

به نوشته نشریه، خلیل‌زاد که ریاست هیئت امریکایی را در مذاکرات با نماینده‌های گروه طالبان به عهده دارد، روز شنبه با رئیس جمهور غنی در مورد صلح افغانستان صحبت کرد.

این نشریه بریتانیایی به نقل از آژانس خبری فرانسه نوشته است که واشنگتن هنوز هم در حال گفت‌وگو با طالبان در مورد یک توافق احتمالی است که بر اساس آن خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان آغاز خواهد شد.

میل آنلاین نوشته که امریکا در هفته‌های اخیر در مورد وضعیت مشخص گفت‌وگوهای قطر خاموشی اختیار کرده‌است.

ریاست جمهوری افغانستان گفت که رئیس جمهور غنی پس از ظهر شنبه با زلمی خلیل‌زاد ملاقات کرد، اما به‌گفته ریاست جمهوری خلیل‌زاد در این ملاقات گفت که در گفت‌وگوهای صلح پیشرفت قابل ملاحظه صورت نگرفته‌است.

میل آنلاین همچنان در ادامه به سفر آقای خلیل‌زاد به پاکستان پرداخته که پیش از رفتن به کابل انجام شد.

در این سفر آقای خلیل‌زاد با وزیر خارجه و لوی درستیز پاکستان دیدار کرده بود.

دفتر سیاسی طالبان گفته بود که توافق میان امریکا و این گروه تا پایان ماه جنوری امضاء خواهد شد، اما با پایان جنوری هنوز هم این توافق به‌دست نیامده‌است.

گروه طالبان با نشر یک اعلامیه در ۲۳ ماه جنوری سال جاری میلادی در صفحه انترنتی خود گفت: "با آن‌که این گروه در گفت‌وگو با هیئت امریکایی کاهش خشونت را تعهد کرده، اما خواست‌های جدیدی از سوی امریکا مطرح شده‌است."

اما حکومت افغانستان می‌گوید، کاهش خشونت‌ها اقدام عملی نبوده گروه طالبان باید آتش‌بس دایمی را اعلام کنند.

  • دیپلومات

نشریه دیپلومات مطلبی را در مورد سقوط طیاره امریکایی در ولایت غزنی افغانستان نشر کرده‌است.

این نشریه در آغاز مطلب این پرسش را مطرح کرده که چرا بسیاری‌ها پس از سقوط طیاره امریکایی در افغانستان فکر می‌کردند که یک‌تن از افسران بلند‌پایه اداره استخباراتی امریکا یا «سی‌آی‌ای» در این طیاره موجود بود؟

این طیاره نوع "E-۱۱A" در ۲۷ جنوری در ولسوالی ده‌یک ولایت غزنی سقوط کرد.

به باور نشریه دیپلومات، تلویزیون دولتی ایران با نشر تصاویر دود غلیظ از محل سقوط طیاره که در برف سفید پوش شده بود، ادعا کرد که در این طیاره یک افسر "سی‌آی‌ای" هم موجود بود.

دیپلومات نوشته، در سقوط این طیاره دو نظامی امریکایی کشته شدند و مقام‌های امریکایی تأکید کردند که کدام افسر اداره استخباراتی این کشور در این طیاره موجود نبود.

نشریه به نقل از اردوی امریکا نوشته که طیاره امریکایی به دلیل خرابی هوا سقوط کرده، اما درگیری با طالبان باعث شد تا مقام‌های افغان و امریکایی با یک روز تأخیر به محل رویداد برسند.

پیش از آن اردوی امریکا در یک اعلامیه کوتاه به این اکتفا کرد که در طیاره یاد شده دو پیلوت امریکایی کشته شده‌اند.

دپیلومات در ادامه به گزارش رسانه‌های حامی ایران و روسیه هم اشاره کرده که بر اساس آن‌ها، در این طیاره مایکل اندریا مسئول مأموریت اداره "سی‌آی‌ای" برای ایران هم موجود بود.

در این مورد برخی رسانه‌های بریتانیایی هم گزارش داده بودند.

اما وزارت دفاع امریکا جمعه گذشته تأیید کرد که در طیارۀ که در غزنی سقوط کرد دو افسر نظامی این کشور موجود بودند.

اداره استخبارات امریکا "سی‌آی‌ای" در این مورد تبصره نکرده که آیا در هنگام سقوط این طیاره مسئول مأموریت این اداره برای ایران موجود بود یا خیر؟

اردوی امریکا گفته که قربانیان این رویداد دگرمن پاول ووس ۴۶ ساله و تورن ریان اس فتیوف ۳۰ ساله اند.

XS
SM
MD
LG