لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

مایک پامپیو: طالبان شواهد واضح و اراده برای کاهش خشونت نشان دهند


آرشیف
آرشیف

وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید امریکا شواهد واضح، اراده برای کاهش خشونت و از میان بردن تهدید از سوی گروه طالبان می‌خواهد.

هرچند دیده می‌شود که تأمین صلح در افغانستان آرزوی مشترک تمامی طرف‌های درگیر است، اما دیدگاه‌های آن‌ها برای زمینه‌سازی صلح متفاوت است.

این اختلاف دیدگاه‌ها بر پیچیده‌گی مسیر صلح افزوده است.

با آن‌که کاهش خشونت‌ها از مهم‌ترین موضوعات گفت‌وگوهای صلح در قطر میان مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان گفته شده‌است، اما به تازگی وزیر خارجۀ امریکا گفته است که چشم به راه شواهد روشن برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان است.

بربنیاد گزارش اسوشیتد پرس مایک پامپیو در سفرش به ازبکستان به رسانه‌ها گفته است که "امریکا برای کاهش خشونت خواستار شواهد واضح، اراده و ظرفیت کاهش خشونت، از بین بردن تهدید و گفت‌وگوها میان افغانان از سوی طالبان است."

مایک پامپیو در سفرش به ازبکستان
مایک پامپیو در سفرش به ازبکستان

وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید هرچند امریکا تا کنون به این هدف نرسیده‌است، اما امیدوار است به آن دست یابد.

مایک پامپیو گفته است که امریکا تلاش دارد به برنامۀ صلحی دست یابد که تمامی بخش‌های آن درست باشد.

وزیر خارجه امریکا در حالی بر کاهش خشونت تأکید می‌کند که رونالد کوبیا نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان دیدگاه همسانی با دیدگاه ریاست جمهوری افغانستان در بارۀ آتش‌بس مطرح کرده‌است.

او در حساب تویترش برقراری آتش‌بس را تنها گزینه برای حفاظت جان غیر نظامیان دانسته است و گفته است که "متأسفانه، احتمالاً آن‌ها (غیر نظامیان) تحت (کاهش خشونت) کشته شده‌اند. آن‌ها با آتش‌بس واقعی که از همه افغان‌ها محافظت می‌کند، زنده خواهند بود."

این دو دسته‌گی دیدگاه در حکومت وحدت ملی نیز برجسته است.

ریاست جمهوری افغانستان بر برقراری آتش‌بس تأکید می‌کند، اما ریاست اجرائیه می‌گوید که مطرح کردن پیش‌شرط برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صلح قابل قبول نیست.

عبدالله عبدالله رئیس اجراییه افغانستان در نشست روز دوشنبه «۱۴ دلو ۱۳۹۸» شورای وزیران گفت: "هر گام مؤثری‌که برای کاهش خشونت به شکل محسوس پیش از شروع گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صورت بگیرد با کم کردن رنج مردم، تلفات مردم افغانستان همراه باشد آن را قدم مثبت می‌دانیم. برای شروع مذاکرات شرط نباید باشد."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

اما ریاست جمهوری می‌گوید که تنها برقراری آتش‌بس می‌تواند باور مردم را در برابر این روند نیرومند سازد.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور می‌افزاید: "آتش‌بس یگانه راه مطمئن و راهی است که مردم برای یک صلح پایدار انتظار آن را دارند. حکومت افغانستان برنامۀ صلح را با دقت و تدبیر پیش می‌برد. ما تمام خطرها و فرصت‌های این پروسه را به گونۀ دقیق تحلیل می‌کنیم و برای حکومت آتش‌بس یک موضوع اساسی و مهم است. کاهش خشونت و موارد دیگر که مطرح می‌شود هنوز هم در نزد مردم افغانستان مبهم است."

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

در ماه‌های پسین با از سرگیری گفت‌وگوهای مقام‌های امریکایی با گروه طالبان در قطر، یکی از خواست‌های امریکا در این گفت‌وگوها کاهش خشونت از سوی گروه طالبان بوده‌است.

یک منبع طالبان در قطر نیز به رادیو آزادی تأیید کرده که آتش‌بس با نیروهای امریکایی و کاهش خشونت با نیروهای امنیتی افغان از موضوع‌های مورد بحث طالبان و مقام‌های امریکایی در قطر هستند.

سفارت امریکا در کابل سفر اخیر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان را یک سفر پر دستآورد می‌خواند.
سفارت امریکا در کابل سفر اخیر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان را یک سفر پر دستآورد می‌خواند.

این در حالی‌ست سفارت امریکا در کابل سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان را یک سفر پر دستآورد و موفق خوانده است.

XS
SM
MD
LG