لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

یک خانوادۀ افغان نگران پسر شان در چین هستند


حکومت افغانستان برای انتقال محصلان افغانستان از چین به این کشور اعلام آمادگی کرده
حکومت افغانستان برای انتقال محصلان افغانستان از چین به این کشور اعلام آمادگی کرده

این روزها نگرانی از انتشار ویروس کرونا در افغانستان تقریباً به یک دغدغۀ عمومی مبدل شده است.

این نگرانی‌ها بیشتر به این دلیل است که این ویروس با بازگشت شهروندان افغانستان از چین، به کشور انتقال یابد.

با آن که حکومت افغانستان برای انتقال محصلان افغانستان از چین به این کشور اعلام آمادگی کرده، اما به دلیل این گونه نگرانی، هنوز هم تردید دارد و تا حال تصمیم به انتقال آنان نگرفته است.

زهرا قیتمز که به تازگی از چین برگشته، می‌گوید که برادرش نیز در چین محصل است و او نگران وضعیت او است.

به گفتۀ زهرا، خانواده‌اش در هر دو صورت انتقال و عدم انتقال برادرش به افغانستان نگران است.

او گفت: "اگر اینجا می‌آیند، کسانی که مبتلا شده‌اند، بیماری را به خانواده‌شان انتقال می‌دهند. ما نه گفته می‌توانیم که اینجا بیایند و نه گفته می‌توانیم که در آنجا بمانند."

زهرا می‌گوید چون که نشانه‌های آلودگی به ویروس کرونا پس از ۱۴ روز نمایان می‌شود، نگران آلودگی برادرش است و این که این ویروس با انتقال او به افغانستان در این کشور پخش شود.

در همین حال وزارت صحت عامه دیروز اعلام کرد که این وزارت آمادگی کامل برای انتقال محصلان افغانستان از چین به این کشور دارد.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه دیروز یک‌شنبه در نشست خبری‌ای در کابل گفت: "دولت افغانستان و وزارت صحت تلاش می‌ورزند تا افغان‌ها را از چین به کشور انتقال دهند."

او افزود: "ریاست جمهوری طیاره‌ چارتر نیز آماده کرده است، تیم صحی ما نیز آماده است تا به ووهان چین برود و محصلان ما را انتقال دهد. ما اینجا زمینۀ قرنطین را نیز فراهم کرده‌ایم."

آقای فیروز همچنین گفت: "پیشنهاد سازمان صحی جهان این است تا هنگامی‌که حالت اضطرار در چین پایان نیافته اتباع کشورها را از شهر ووهان آن کشور به برون انتقال ندهند."

وزارت صحت عامه می‌گوید که این وزارت زمینۀ قرنطین را نیز فراهم کرده است که در صورت شناسایی افراد مبتلا به این بیماری، آنان قرنطین خواهند شد.

XS
SM
MD
LG