لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

مایک پومپئو:‌ پیشرفت ازبکستان در عرصه حقوق بشر ستودنیست


مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا (چپ) در یک کنفرانس مطبوعاتی با عبدالعزیز کاملوف همتای ازبکستانی اش در تاشکند. February 3, 2020
مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا (چپ) در یک کنفرانس مطبوعاتی با عبدالعزیز کاملوف همتای ازبکستانی اش در تاشکند. February 3, 2020

مایک پومپئو وزیر خارجۀ امریکا از همکاری به گفته او شگفت انگیز و به سرعت در حال رشد، میان ایالات متحده و ازبکستان، استقبال کرده است.

آقای پومپئو گفت، تاشکند به خاطر پیشرفتش در ارتباط به مسایل حقوق بشر سزاوار ستایش است.

او این سخنان را دیروز دوشنبه (۳ فبروری) پس از ملاقات با عبدالعزیز کاملوف همتای ازبکی خود در تاشنکند پایتخت ازبکستان بیان کرد.

وزیر خارجۀ امریکا در این دیدارش با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، از او به خاطر رهبری در شراکت استراتژیک بین ایالات متحده و ازبکستان، ابراز امتنان نمود.

آقای پومپئو در حساب توییترش نوشته که از تلاش‌های ازبکستان به خاطر آوردن اصلاحات به هدف ایجاد جامعۀ آزادتر و یک حکومت بیشتر مسئولیت پذیر، استقبال می‌کند.

رئیس جمهور میرضیایف از زمانی که در سال ۲۰۱۶ به قدرت رسیده، برای تقویت اقتصاد و تطبیق اصلاحات گام‌های را برداشته است.

او جانشین اسلام کریموف شد.

کریموف، پس از همپاشی شوروی سابق رئیس جمهور ازبکستان شد.

او با مشت آهنین بر پر جمعیت‌ترین کشور آسیای میانه حکومت می‌کرد و در آن زمان وضعیت حقوق بشر در این کشور خیلی خراب بود.

اما گروه‌های حامی حقوق بشر هنوز هم در بارۀ وضعیت حقوق بشر در ازبکستان نگران اند.

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا همچنین خواستار "پیشرفت بیشتر تاشکند در عرصه حقوق بشر و سایر بخش‌های دیگر، به ویژه در تحقیقات و پیگرد قانونی قاچاق انسان" نیز شده است.

عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان
عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان

عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجۀ ازبکستان گفت، کشورش به هماهنگی فعالیت‌های خود در ارتباط به وضعیت در کشور همسایه‌اش افغانستان و همچنان افزایش روابط در دیگر عرصه ها ادامه خواهد داد.

وزارت خارجۀ ازبکستان گفت، پومپئو و کاملوف همچنان با همتایان قزاقی، قرغزی، تاجکی و ترکمنی خود در نشستی در بارۀ اجندای به شمول امنیت و همکاری منطقه‌یی و وضعیت در افغانستان، گفت‌وگو کردند.

مایک پومپئو وزیر خارجۀ امریکا این سفرش را ۲۹ ماه جنوری از بریتانیا آغاز کرد و به دنبال آن به اوکراین، بلاروس، قزافستان و در پایان به ازبکستان رفت.

XS
SM
MD
LG