لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

روزنامه دنیا: "کاهش خشونت و یا آتش‌بس؟"


شماری روزنامه های چاپ کابل
شماری روزنامه های چاپ کابل

موضوع روند صلح، آمدن زلمی خلیلزاد به کابل و آتش‌بس از سوی طالبان، از مورد هایی هستند که اکثر روزنامه‌های چاپ امروز کابل به آن پرداخته‌است.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که صلح به خیر همه و جنگ سبب بربادی همه است.

سرمقاله افزوده که اگر سیاسیون افغان و طالبان روی سرنوشت خانه مشترک‌شان فکر می‌کنند، پس نباید فرصت به میان آمده را از دست دهند.

نویسنده مطلب تاکید کرده که آنها باید برای ایجاد فضای اعتماد و باور میان‌شان گام‌هایی را به پیش بردارند، چون به باور روزنامه، به عقب برگشتن تنها یک نتیجه در پی دارد که آن هم ادامه جنگ و بدبختی است.

  • دنیا

روزنامه دنیا در عنوان سرمقاله‌اش این سوال را مطرح کرده که "کاهش خشونت و یا آتش‌بس؟."

روزنامه افزوده که حکومت افغانستان آتش‌بس را به عنوان پیش‌شرط مذاکرات با طالبان مطرح کرده، اما این شرط همیشه از سوی طالبان رد شده است.

به نوشته دنیا، طالبان درخواست کاهش خشونت‌ها را پذیرفته و معنی آن این است که در مکان‌های عام و شهرهای بزرگ از انجام حمله ها خودداری می‌کنند و هر دو طرف در محل‌های تحت کنترول خود می‌باشند و در قلمروی همدیگر مداخله نمی‌کنند.

به باور روزنامه دنیا کاهش خشونت و آتش‌بس هر دو به یک معنی است و در این صورت نباید تنها تفاوت در نام سبب ایجاد مشکلات در روند گفت‌وگوهای صلح شود.

  • روزنامه هشت صبح

روزنامه هشت صبح در عنوان سرمقاله خود تأکید کرده که "همه برای حفظ نظام تلاش کنند."

این روزنامه در ادامه افزوده است، اکنون که تلاش‌هایی در جریان است تا طالبان و امریکا به توافق برسند زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، ‌خواستار تشکیل هیئت مذاکره‌ کننده‌ از سوی حکومت افغانستان شده است.

نویسنده در ادامه تاکید کرده که هیئت مذاکره‌کننده‌ باید مورد تأیید تمام نیروهای سیاسی، جناح‌های تشکیل‌ دهنده‌ حکومت و فعالان مدنی باشد. در این هیئت باید زنان و فعالان جامعه‌ مدنی هم حضور داشته باشند. هیئت باید از اصل جمهوری بودن نظم سیاسی موجود افغانستان نمایندگی کند.

XS
SM
MD
LG