لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

'۲۰۱۹ خونین‌ترین سال برای افراد ملکی در افغانستان'


کارمند صحی در حال انتقال یک مرد به شفاخانه که در اثر یک انفجار در کابل زخمی شده‌است. September 17, 2019
کارمند صحی در حال انتقال یک مرد به شفاخانه که در اثر یک انفجار در کابل زخمی شده‌است. September 17, 2019

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سال ۲۰۱۹ را خونین‌ترین سال جنگ جاری در افغانستان خوانده‌است.

بر اساس گزارش تازۀ این کمیسیون، تلفات غیر نظامیان در ۹ ماه نخست این سال نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل افزایش یافته، اما در سه ماه آخر آن رو به کاهش بوده‌است.

در گزارش آمده‌است که در ۹ ماه نخست این سال تلفات غیر نظامیان نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید در این سال ۱۰۷۷۲ غیر نظامی کشته و زخمی شدند که از این میان ۲۸۱۷ تن آنان کشته و ۷۹۵۵ تن دیگر زخمی شدند.

نعیم نظری، معاون این کمیسیون روز سه‌شنبه «۱۵ دلو ۱۳۹۸» با ارائه گزارش سالانه این کمیسیون گفت که تلفات غیر نظامیان در ۹ ماه نخست این سال بیشتر بوده‌است.

اما بر اساس این گزارش در ربع آخر سال گذشته میلادی تلفات غیر نظامیان ۳۸ درصد کاهش داشته است.

معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنین می‌گوید که امسال با وجود تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای صلح، این سال خونین بوده‌است.

نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

او گفت: "سال ۲۰۱۹ در مقایسه به سال گذشته آن خونین‌ترین سال برای غیر نظامیان بوده‌است. هرچند در این سال گفت‌وگوها میان مقام‌های امریکایی و طالبان در پیوند به صلح افغانستان ادامه داشت، اما در سه ربع اول این سال خشونت‌های بی‌پیشنه رخ داده‌است."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که این گزارش را تنها از بخش‌های تهیه کرده‌است که کارمندان این کمیسیون به آن بخش‌ها دسترسی داشته‌اند و از گروه طالبان می‌خواهد تا برای اعضای این کمیسیون اجازه دهند تا در بخش‌هایی که زیر حاکمیت آنان است و به غیر نظامیان در جریان جنگ تلفات وارد می‌شود، معلومات گردآوری کنند.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانسان تلفات غیر نظامیان سال ۲۰۱۹ شامل ۲۶۹۶ کودک از جمله ۴۴۵ کشته و ۲۲۵۱ زخمی می‌شود. این آمار در مقایسه با سال ۲۰۱۸ اندکی افزایش داشته است.

این کمیسیون طالبان را مسئول ۷۱ درصد کل تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۹ میلادی می‌خواند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی، ضمن رد گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر، نیروهای امنیتی و حامیان بین‌المللی آن‌ها را عامل تلفات غیر نظامیان دانست.

کمیسیون حقوق بشر نیروهای امنیتی افغانستان و حامیان بین‌المللی آن‌ها را مسئول ۱۴ درصد تلفات غیر نظامیان دانسته است.

این کمیسیون گروه دولت اسلامی، معروف به داعش را مسئول ۵ درصد تلفات و گروه‌های نامعلوم را مسئول ۹ درصد دیگر دانسته و مسئول رقم باقی‌مانده نیروهای پاکستانی به‌خاطر راکت‌پرانی‌ها در ولایت کنر گفته شده‌است.

اما حکومت افغانستان در واکنش به این گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که حفاظت از جان غیر نظامیان اولویتش است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت در این باره به رادیو آزادی گفت: "گروه طالبان مسلح در بزرگترین بخش تلفات غیر نظامیان دخیل است. حکومت در این زمینه کارهایی انجام داده‌است و بیشتر تلاش می‌ورزد تا تلفات غیر نظامیان به صفر برسد."

کمیسیون حقوق بشر بمب‌گذاری کنار جاده‌ای را از عوامل اصلی تلفات غیر نظامیان اعلام کرده‌است.

از سوی دیگر، مأموریت حمایت قاطع در افغانستان می‌گوید که از تاریخ اول ماه جنوری سال ۲۰۱۹ تا ۳۱ اکتوبر این سال ۵۴۳۶ غیر نظامی در جنگ این کشور کشته و زخمی شدند که از این شمار ۱۴۱۳ تن آنان کشته و ۴۰۲۳ تن دیگر زخمی شدند.

بر بنیاد آمار گروه حمایت از افراد ملکی مأموریت حمایت قاطع، در کشته و زخمی شدن ۵۶ تن (۳۱ کشته، ۲۵ زخمی) نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا مسئول دانسته شده‌اند ،۱۳۳ تن (۵۱ کشته، ۸۲ زخمی) از سوی نیروهای افغان و ۵۰۲۳ تن (۱۲۶۸ کشته، ۳۷۵۵ زخمی) از سوی مخالفان حکومت کشته شده‌اند.

مأموریت حمایت قاطع در افغانستان می‌افزاید که ۲۲۴ تن (۶۳ تن کشته، ۱۶۱ تن زخمی) از سوی گروه‌های نامعلوم کشته و زخمی شده‌اند.

این در حالی‌ست که نمایندگی سازمان ملل‌متحد در افغانستان، "یوناما"، گزارشی نوشته که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۵۶۳ تن غیر نظامی کشته و ۵۶۷۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، جولای خونین‌ترین ماه سال گذشته بوده‌است.

XS
SM
MD
LG