لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

افغان‌ها در ووهان چین در میان تهدید و تشویش


آرشیف، شماری از شهروندان چین
آرشیف، شماری از شهروندان چین

بیش از چهل شهروند افغانستان در میان تهدید بلند شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین منتظر سرنوشت‌شان اند.

ویروس کرونا برای اولین بار در اواخر دسمبر سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان ایالت هوبئی چین گزارش شد که از آنزمان تا کنون بیش از چهار صد نفر قربانی گرفته است.

این شهر ۹ میلیونی که بیشتر محصلین خارجی در آن مستقر اند در حالت قرنطین به سر می‌برد و گشت و گذار در آن بسیار محدود شده است.

شمار شهروندان افغان که در حال حاضر در شهر ووهان اند، به بیش از چهل نفر می‌رسد. آن‌ها نیز در قرنطین شدید روز و شب را سپری می‌کنند اما گفته شده که تا کنون کدام شهروند افغان به ویروس کرونا مبتلا نشده است.

بسیاری از کشور‌ها زمینه انتقال اتباع‌شان از شهر ووهان را مساعد ساخته و آن‌ها را از آنجا بیرون کردند اما افغان‌ها هنوز هم در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

احمد خالد عالمی که برای گرفتن دوکترای خود به شهر ووهان چین رفته از جمع افغان‌های است که در این شهر گیرمانده است، او در صحبت با رادیو آزادی گفت: "محصلین افغان در شهر ووهان با کمبود مواد خوراکه و مواد محافظتی روبه‌رو اند، مارکیت‌های مشخص برای مدت معین باز می‌شوند اما همه مردم باید در این زمان به مارکیت رجوع کنند که چانس مصاب شدن به ویروس کرونا در آنجا بیشتر است، کشور‌های مانند پاکستان، نیپال، بنگله‌دیش، سودان شهروندان شانرا انتقال دادند باید ما هم انتقال بیابیم."

شمار مبتلایان ویروس کرونا در چین به بیش از ۲۰ هزار تن گزارش شده است.

محصلین افغان در شهر ووهان چین از حکومت افغانستان انتقاد می‌کنند که در زمینه انتقال آن‌ها به کشور اقدام عملی روی دست نگرفته است.


مشعل جمال‌زی یک محصل دیگر افغان در شهر ووهان چین می‌گوید: "تقاضای ما از دولت اینست تا هر چه زودتر افغان‌ها را از شهر ووهان چین انتقال دهد در پوهنتون خودم شش هزار محصل خارجی بود اکنون بیش از ۲۰ تن باقی نمانده وضعیت روحی ما روز به روز خراب می‌شود."

با آنکه ریاست جمهوری، وزارت خارجه، وزارت صحت عامه و اداره هوانوردی افغانستان تا اکنون دو بار جلسه‌های اضطراری را بخاطر انتقال محصلین افغان از شهر ووهان چین انجام دادند اما تا هنوز اقدام عملی در این مورد صورت نگرفته است.

زمانیکه در مورد این اقدام از وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه پرسیدیم او گفت: "۲۵ جنوری وضعیت اضطراری اعلام شده و حالت قرنطین آغاز شد، چند روز دیگر برای خاتمه آن باقی مانده که چهارده روز تکمیل شود در صورتی‌که انتقال یابند وزارت صحت عامه آمادگی خاص خود را گرفته و تیم‌های صحی ما آماده اند تا این افراد را تحت نظارت جدی قرار بدهند."

موارد جدیدی از ابتلای ویروس کرونا در سایر کشورها نیز گزارش شده است.

سازمان صحی جهان تا کنون ابتلای بیش از ۱۵۰ نفر در ۲۳ کشور جهان را تأیید کرده که بیشترین موارد مربوط به تایلند، سنگاپور، کوریای جنوبی، جاپان و هانک کانگ بوده است.

تا کنون دو تن در بیرون چین در اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG