لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

کمک کننده‌گان مالی انتخابات افغانستان، بر حفظ وحدت ملی حکومت تأکید کرده‌اند


آرشیف
آرشیف

کمک کننده‌گان مالی انتخابات افغانستان خواهان رعایت تمام اصول ایجاد حکومت وحدت ملی، تا اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این‌کشور شده‌اند.

این گروه متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، آسترالیا، جاپان و چند کشور دیگر است که افغانستان را در راه‌اندازی انتخابات کمک کرده بودند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان از اعلام حمایت گروه انتخابات افغانستان استقبال نموده است. شارژدافیر سفارت امریکا در کابل از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته تا شکایت‌های انتخاباتی را با دقت بررسی نموده و در مورد تصامیم‌اش به مردم وضاحت بدهد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

گروه حمایت از انتخابات افغانستان، از تمام جوانب دخیل در انتخابات این‌کشور خواسته است، تا زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری از اقداماتی اجتناب ورزند که می‌تواند بی‌ثباتی را در افغانستان بیشتر سازد.

این گروه در اعلامیه‌ای که شام دیروز منتشر شد، از طرف‌های دخیل انتخابات خواسته است به پروسه انتخاباتی احترام نموده و به کمیسیون‌های انتخاباتی اجازه دهند کارهایشان را بدون مداخله انجام دهند.

مداخله در کارهای کمیسیون‌های انتخاباتی نگرانی‌هایی را نزد نهاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان یا فیفا نیز ایجاد کرده است. رئیس اجرائیه این نهاد، دیشب در صحبت با رادیو آزادی، نگرانی گروه حمایت از انتخابات افغانستان را به‌جا خواند. یوسف رشید از همه جوانب خواست مسئولیت‌های‌شان‌را در روشنی قانون انجام دهند.

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

آقای رشید افزود: "تاحدی کمیسیون زیر فشار است و نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد و در عین حال موقف‌هایی‌که تکت‌های انتخاباتی دارند در بعضی حالات سریعاً مسئولیت‌های کمیسیون را متاثر می‌سازد. نگرانی ما این است که خداناخواسته نشود که بر اساس همین فشارها، آن‌ها فیصله ای را انجام دهند که قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح در آن نقص گردد، امیدواریم چنین کاری نشود."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در این اواخر به‌شمول تصمیم تغییرات و اصلاحات در وزارت امور خارجه، از بعضی اقدامات رئیس جمهور غنی انتقاد کرده و از عواقب آن هشدار داده است.

این انتقادها عکس‌العمل ریاست جمهوری را در حالی باعث شده است که انتظار می‌رود نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری تا چند روز آینده اعلام شود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۶ میزان سال روان برگزار شد و نتایج ابتدایی این انتخابات پس از ۳ ماه تأخیر به تاریخ اول جدی اعلام شد.

گروه حمایت از انتخابات افغانستان در اعلامیه شام دیروزش گفته است، تا اعلام نتایج انتخابات و تشکیل حکومت جدید، باید اصول ایجاد حکومت وحدت رعایت گردد، زیرا به گفته این گروه این کار می‌تواند وحدت و بی‌طرفی قوای افغان را حفظ نموده و به حکومت اجازه دهد اهداف مهمی مانند صلح و رشد اقتصادی را دنبال کند.

بعد از نشر اعلامیه دیشب گروه حمایت از انتخابات افغانستان راس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در صفحه تویترش نوشت، کار کمیسیون شکایات انتخاباتی برای شفافیت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خیلی مهم است و افزود مقام‌ها باید خواست‌های استیناف طلبی شکایت کننده‌گان انتخاباتی را با دقت بررسی نموده و در مورد تصامیم‌اش به مردم وضاحت دهد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان ناوقت دیشب در اعلامیه ای از اظهارات گروه حمایت از انتخابات استقبال نموده و از موقف این گروه در رابطه با رعایت اصول ایجاد حکومت وحدت ملی و ادامه آن تا اعلام انتخابات، حمایت کرد.

XS
SM
MD
LG