لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

کمیسیون شکایات فیصله‌اش را در مورد شکایات استینافی اعلان کرد


اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

پس از نزدیک به یک ماه و ده روز کارهای کمیسیون شکایات انتخاباتی به پایان رسید.

این کمیسیون امروز چهارشنبه (۱۶دلو) فیصله‌اش را در پیوند به بیش از شش هزار شکایات استینافی اعلام کرد.

بخش مهم فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی مربوط به ۳۰۰ هزار رأی جنجالی می‌شود که سرنوشت آن وابسته به تفتیش و بازشماری شده است.

این کمیسیون از میان ۱۳۷۶۳۰ رأی مشکوک که مربوط به ۴۵۶۳ محل می‌شود، ده در‌صد آن را به تفتیش ویژه فرستاده است.

در صورتیکه این آرا ۶۵ درصد معیارهای وضع شده را تکمیل کند، تمام آن با اعتبار شمرده خواهند شد، در غیر آن تمام محلات تفتیش ویژه می‌شوند.

داشتن معلومات بایومتریک، موجودیت ژورنال و داشتن ریزلت شیت یا فورمه نتایج محل معتبر از جمله معیار‌های اند که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی برای با اعتبار یا بی‌اعتبار شناختن این آرا وضع شده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی همچنان در بارۀ ۱۰۲۰۱۲ رأی خارج از زمان که مربوط به ۷۳۵۴ محل می‌شود، فیصلۀ مشابهی کرده است.

زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

زهره بیان شینواری رئیس این کمیسیون گفت:‌ "از مجموع ۱۰۲۰۱۲ رأی خارج از وقت که در ۷۳۵۴ محل استفاده شده است ۱۵ درصد آن که ۱۱۰۳ محل می‌شود به تفتیش ویژه فرستاده می‌شود که باید معلومات بیومتریک، ثبت ژورنال و ریزل شیت منظم داشته باشد."

کمیسیون شکایات انتخاباتی همچنان از میان ۲۴۲۳ محلاتی که معلومات بیومتریک ندارند و شمار زیادی آن از سوی کمیسیون مستقل انتخابات باطل شده است، ۲۹۸ محل آن را به بازشماری راجع کرده است.

این کمیسیون در مورد تفاوت آرای محلات در ریزلت شیت با اطلاعات بیومترک فیصله کرده است که اگر این تفاوت از ۱ تا ۵ رأی باشد، معتبر شناخته می‌شوند، اما اگر این تفاوت از ۵ به بالا باشد، باطل اعلام می‌شود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی در این باره جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی همچنان ۴ محل را در ولایت فاریاب باطل کرده و در کنار آن رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات پنجشیر را ده هزار افغانی جریمه کرده است.

اکنون که تمام کارها دوباره به کمیسیون مستقل انتخابات واگذار شده است، این کمیسیون چه زمانی روند تفتیش و بازشماری آرای این محلات را آغاز می‌کند؟

حبیب الرحمان ننگ رئیس دارلانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حبیب الرحمان ننگ رئیس دارلانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

حبیب الرحمان ننگ رئیس دارلانشاء کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید: "ما از فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی حمایت می‌کنیم. کمیتۀ تخنیکی و حقوقی ما روی این موضوع کار می‌کند. زمانی که فیصلۀ آنان به ما رسید، پس از تحلیل و بررسی ما کار بالای آن را آغاز می‌کنیم. ما متعهد هستیم که تمام فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی را تطبیق کنیم."

در همین حال تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی از این فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام حمایت می‌کند، اما تیم ثبات و همگرایی در این باره چیزی نمی‌گوید.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان سال جاری برگزار شد اما با گذشت ۵ ماه از آن هنوز هم نتایج آن اعلان نشده است.

این در حالیست که گروه‌های حمایت از انتخابات از تمام طرف‌های انتخاباتی خواسته اند تا زمان اعلان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری از هر نوع اقدامات که سبب بی‌ثباتی کشور می‌شود، خودداری کنند.

در یک اعلامیه این گروه که شام روز گذشته نشر شد، از طرف‌های انتخاباتی خواسته شده که به روند انتخابات احترام بگذارند و به کمیسیون‌های انتخاباتی اجازه دهند که کارهای شان را بدون مداخله به پیش ببرند.

XS
SM
MD
LG