لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

شیوع یک بیماری در بدخشان جان ۲۳ کودک را گرفته است


موقعیت ولایت بدخشان در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت بدخشان در نقشه عمومی افغانستان

شماری از اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند که در نتیجه شیوع یک نوع بیمای مانند سینه‌بغل ۲۳ کودک زیر سن ۵ سال در ولسوالی یمگان ولایت بدخشان در چهار روز گذشته جان داده‌اند.

احمد جاوید مجددی، یک عضو شورای ولایتی بدخشان به رادیو آزادی گفت در نتیجه شیوع یک نوع بیماری مانند سینه‌بغل و سرماه خوردگی همراه با تب شدید ۲۳ کود زیر ۵ سال در قریه اوشنگان ولسوالی یمگان ولایت بدخشان در چهار روز جان داده‌اند.

به گفته آقای مجددی، ۱۰ کودک در روستای «نیش» و ۱۳ کودک دیگر در روستای «دشت» منطقۀ اوشنگان این ولسوالی جان باخته‌اند.

این عضو شورای ولایتی می‌گوید که هنوز علت بروز این بیماری شناخته نشده است: "بیماری که از چهار روز به اینسو در ولسوالی یمگان پیدا شده، جان ۲۳ کودک را تا هنوز گرفته اما مقام‌های محلی تاکنون به داد مردم محل نرسیده است، نگرانی وجود دارد که اگر این مریضی بزوی مشخض نشود و تداوی صورت نگیرد، یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد."

اما مردم محل می‌گویند که این بیماری با علایم شبیه سینه‌بغل و تب شدید بوده و در یک روز چند کودک در اثر آن جان باختند.

عبدالبصیر و فیض‌الله دو تن از باشندگان قریه اوشنگان ولسوالی یمگان به رادیو آزادی گفتند که این بیماری ابتدا تب شدیدی دارد و پس از چند ساعث باعث مرگ کودکان می‌شود.

به گفته آن‌ها، چهار روز از شیوع این بیماری می‌گذرد، اما مقام‌های محلی اقدامی برای تشخیص و جلوگیری آن نکرده‌اند: "در جریان چهار روز ۱۵ طفل در ولسوالی یمگان وفات کرده، هشت کودک از قریه اوشنگان است، شش نفر از قریه نیش و یک نفر هم از مرکز یمگان، این کودکان را یک تب شدید می‌گیرد و در مدت ۲۴ ساعت تلف می‌شوند."

مسئولان صحت عامۀ بدخشان اما می‌گویند که آنان تیم‌های صحی و داروی لازم را به محل فرستاده‌اند تا بیماران را از نزدیک زیر بررسی و مراقبت‌های درمانی داشته باشند.

داکتر نور خاوری، رئیس صحت عامۀ بدخشان به رادیو آزادی گفت که به دلیل دوری راه و عدم پوشش شبکه‌های مخابراتی تا هنوز آمار دقیق قربانیان این بیماری در دست نیست.

او گفت: "آمار هایی که تا هنوز به مارسیده است شش کودک در مناطق مخلتف این ولسوالی تلف شدند، همین لحظه چهار تیم صحی به محل فرستاده شده و انشاالله بزودی امار دقیق را به شما شریک می‌سازیم. این بیماری ها تنفسی است که همه ساله به اثر سردی هوا در بدخشان اتفاق می‌افتد و من به مردم اطمینان می‌دهم که این بیماری به مرض کرونا هیچ ارتباط ندارد."

رئیس صحت عامۀ بدخشان گفت که این بیماری از جمله بیماری‌های تنفسی است که همه ساله به دلیل سردی هوا در بدخشان شیوع پیدا می‌کند.

مسئولان صحت عامۀ بدخشان می‌گویند در تمام مناطق این ولایت بیماری‌های تنفسی را زیر مراقبت‌های بهداشتی قرار داده‌اند و در تلاش هستند که با افزایش عرضۀ خدمات صحی از افزایش تلفات این بیماری جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG