لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

به سفارت پاکستان درکابل اجازه بزرگداشت از روز همبستگی کمشیر داده نشد


سفارت پاکستان درکابل
سفارت پاکستان درکابل

سفارت پاکستان درکابل در پیامی به رسانه‌ها نوشته است که مقام‌های افغان به این سفارت اجازه بزرگداشت از روز همبستگی کمشیر را نداده است.

در بخش این پیام آمده است که این سفارت می‌خواست این روز را در هوتل انترکانتیننتال برگزارکند اما مسئولان این هوتل به دستور مقام‌های دولتی از برگزاری آن جلوگیری کرده اند.

حکومت افغانستان در این باره چیزی نمی‌گوید؛ اما شماری از تحلیل‌گران می‌گویند حکومت افغانستان حق آن را دارد که جلو برگزاری چنین برنامه‌های حساسیت برانگیز را درخاکش بگیرد.

جلوگیری از برگزاری روز همبستگی کمیشر با پاکستان از سوی سفارت این کشور در کابل واکنش مسئولان سفارت پاکستان را برانگیخته است.

دربخشی از این پیام سفارت پاکستان آمده است که: "سفارت پاکستان برنامه بزرگداشت از روز همبستگی کمشیر را متوقف کرد. مسئولان هوتل انترکانتیننتال پس از چاشت چهارم فبروری به ما خبر دادند که از سوی مقام‌هایی در حکومت افغانستان دستور داده شده تا «ریزرفیشن» را لغوه کنند و اجازه ندهند این برنامه برگزار شود."

با این همه شماری از نماینده‌گان مردم در شورای ملی بدین باورند که ممکن حکومت افغانستان از بهر آنکه موضوع کشمیر میان هند و پاکستان یک مسئله جنجالی است جلو برگزاری از روز همبستگی آن را در خاکش گرفته باشد.

عبیدالله کلیمزی یک عضو مجلس نماینده‌گان در این باره می‌گوید به‌خاطر نزاکت‌های سیاسی و روابطش با هند اجازه برگزاری این برنامه را نداده است: "پاکستان هیچ تعهدی درمسایل افغانستان وفادار نبوده است، در وعده‌هایش دروغ گفته است، این مسئله دو کشور است، پاکستان در داخل سفارتش در کابل جای کافی دارد که از چنین برنامه‌ها بزرگداشت کند. و افغانستان تا جایی که ما خبر داریم از این برنامه به‌خاطر نزاکتی که با هند دارد به سفارت پاکستان فرصت نداده تا از این برنامه‌اش بزرگداشت کند."

نگرانی از این که افغانستان پیوسته قربانی جنگ‌های نیابتی و رقابت‌های منطقه‌ای بوده است که بارها از سوی این نماینده مردم در مجلس و آگاهان سیاسی مطرح شده است، اما در روابط هند و پاکستان این نگرانی‌ها بیشتر محسوس بوده است.

شماری از آگاهان می‌گویند ضرور است که افغانستان با این دو کشور که روبط شان تنش‌آلود است از احتیاط کار گیرد.

تمیم عاصی یکی از این آگاهان می‌گوید مسئله کشمیر یک معضل میان هند و پاکستان است و افغانستان را نباید میدان رقابت‌های خود سازند.

او افزود: "این بدان میماند که افغان‌ها یک روز مشخصی مثل برنامه کشمیر هند یا روز همبستگی بلوچ‌ها را در پاکستان برگزار کنند و این برای پاکستان حساسیت‌برانگیز است، این مسایل داخلی خود پاکستان است و نباید دو کشور افغانستان را میدان رقابت‌های شان سازند."

درشماری از کشورها برای پاکستان اجازه بزرگداشت از روز همبستگی کشمیر، از سوی این کشور داده شده است.

حکومت افغانستان و مسئولان این هوتل حاضر نشدند در این باره با ما گفتگو کنند. آگاهان می‌گویند افغانستان حق دارد از برنامه‌هایی را که حساسیت‌های منطقه‌ای را همراه داشته باشد در خاکش جلوگیری کند.

XS
SM
MD
LG