لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

دونالد ترمپ: از یک 'مصیبت وحشتناک' جان سالم به‌در بردم


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه در سخنرانی ای در قصر سفید
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه در سخنرانی ای در قصر سفید

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده به روز پنج‌شنبه طی سخنرانی در قصر سفید از تصمیم مجلس سنای این کشور که او را از اتهام‌های استیضاح تبرئه کرد استقبال کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده با اشاره به گرفتن برائت از اتهام‌های اسیتضاح گفت که از " مصیبت وحشتناک" جان سالم به در برده است.

آقای ترمپ همچنین افزود: "کاری که با وی شد، نباید با هیچ رئیس جمهور دیگر شود."

رئیس جمهور دونالد ترمپ در سخنرانی روز پنج‌شنبه ششم ماه فبروری در قصر سفید، شماری از افراد را که "اشخاص بسیار دغل و مفسد" خواند متهم کرد که برای کنار زدنش از قدرت تلاش ورزیدند.

وی افزود: "کشور بزرگ ما و رئیس جمهور شما توسط برخی از افرادِ دغل و مفسد در یک مصیبت وحشتناک قرار گرفته بودند. آنها هرچیز ممکن را انجام دادند تا ما را نابود سازند. باچنین کار، ملت ما را بسیار بد صدمه زدند. هفته‌ها پیش و بار دیگر دیروز سیاستمداران و رهبران شجاع جمهوریخواه این خرد، شهامت و قوت را به نمایش گذاشتند تا آنچه را که همه می‌دانند درست است انجام دهند."

آقای ترمپ یک روز پس از آن این سخن را گفت که از سوی مجلس سنای امریکا تبرئه شد.

این مجلس که جمهوریخواهان در آن اکثریت هستند به روز چهارشنبه در پایان روند محاکمۀ استیضاح دونالد ترمپ به رأی‌گیری پرداخت.

۵۲ سناتور در برابر استیضاح رئیس جمهور امریکا به اتهام سوء استفاده از قدرت، مخالفت نشان دادند و ۴۸ سناتور دیگر از آن حمایت کردند.

در رابطه به اتهام دیگر مبنی بر ممانعت دونالد ترمپ از بررسی کانگرس ، ۵۳ سناتور مخالفت کردند و ۴۷ سناتور دیگر رأی موافق دادند.

مت رامنی یگانه سناتور جمهوریخواه بود که رأی مخالف داد.

مت رامنی یگانه سناتور جمهوریخواه بود که رأی مخالف داد
مت رامنی یگانه سناتور جمهوریخواه بود که رأی مخالف داد

دموکراتان که درمجلس نمایندگان امریکا اکثریت را تشکیل می‌دهند در ماه دسمبر پارسال، طرح استیضاح رئیس جمهور ترمپ را به اتهام های سوء استفاده از قدرت و جلوگیری از بررسی کانگرس تصویب کردند.

دموکراتان می‌گویند که دونالد ترمپ در گفتگوی تلیفونی ماه جولای سال ۲۰۱۹ با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، او را فشار داده بود تا در بارۀ جوبایدن و پسرش هنتربایدن تحقیق کند.

گفته شده که آقای ترمپ ادامۀ کمک‌های نظامی امریکا با اوکراین را به این تحقیق وابسته دانسته بود.

بایدن معاون رئیس جمهور پیشین امریکا نامزد احتمالی حزب دیموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال جاری و رقیب سیاسی دونالد ترمپ به حساب می‌آید.

رئیس جمهور ترمپ گفته که هرگز خلافکاری نکرده و اتهام‌ها بر خودش از سوی دیموکراتان را دسیسه خوانده است.

چک شومر عضو ارشد مجلس سنای امریکا از حزب دموکرات، تصمیم این مجلس در بارۀ تبرئه کردن دونالد ترمپ را بی‌مفهوم خوانده و گفته که این تصمیم، نتیجۀ روند محاکمۀ غیرمنصفانه است.

از سوی دیگر ننسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا گفته است که این برای همیش ثبت تاریخ خواهد بود که ترمپ به‌خاطر ضربه زدن به امنیت امریکا، به‌مخاطره انداختن اصالت انتخابات و نقض قانون اساسی ایالات متحده استیضاح شده است.

XS
SM
MD
LG