لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

لاس انجلس تایمز: 'آب' نکتۀ اصلی اختلاف میان افغانستان و ایران بوده است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • بزنس انسایدر

نشریۀ بزنس انسایدر مطلبی نشر کرده زیر این عنوان: "گزارش شده است که گروه طالبان یک امریکایی را در افغانستان گروگان گرفته اند."

به نوشتۀ نشریه، گزارش‌ها می‌رسانند که "مارک فریرکس"، ۵۷ ساله، کارمند قراردادی حکومت امریکا است.

در ادامه آمده است، هرچند مسئولیت این گروگان‌گیری را هیچ گروهی به دوش نگرفته است، اما یک مقام امریکایی به مجلۀ نیوزویک گفته است، شبکۀ حقانی او را گروگان گرفته است.

به نوشتۀ نشریه، گزارش شده است که نیروهای امریکایی در تلاش هستند تا این شهروند امریکایی را که در سی‌ام ماه جنوری گروگان گرفته شد، آزاد کنند.

نشریه می‌نویسد: "در گزارش‌ها آمده است که فریرکس در ولایت خوست، واقع در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان به چنگ شورشیان افتاده است.

به نوشتۀ نشریه، قصر سفید در این مورد تبصره نکرده و وزارت دفاع ایالات متحده هم ابراز نظر در این باره را به وزارت خارجۀ این کشور راجع ساخته است.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده که نامش ذکر نشده به بزنس انسایدر گفته است، سلامت و مصئونیت شهروندان امریکا در بیرون از این کشور، بالاترین اولویت این وزارت است.

به نوشتۀ نشریه، این سخنگوی افزوده است که بیشتر در این مورد تبصره نمی‌کند.

نشریه به مبادلۀ کوین کینگ امریکایی و تیموتی ویکس آسترالیایی با سه رهبر طالبان در ماه نومبر پارسال نیز اشاره کرده است.

نشریه نوشته است، مایک پامپئو، وزیر خارجۀ ایالات متحده در آن زمان گفته بود که کشورش گروگان‌گیری غیرنظامیان بی‌گناه را نکوهش می‌کند.

به نوشتۀ نشریه، پامپئو اما افزوده بود که ایالات متحده از مبادلۀ زندانیان استقبال می‌کند.

  • لاس انجلس تایمز

روزنامۀ لاس انجلس تایمز در مطلبی نوشته است، آب برای دهه‌ها نکتۀ اصلی اختلاف میان افغانستان و ایران بوده است.

به نوشتۀ روزنامه، در حالی که افغانستان برای تکمیل کردن کار ساختمان بند کمال خان گام بر می‌دارد، این اختلاف در حال اوج گرفتن است.

روزنامه می‌نویسد، انتظار می‌رود از این طریق ۱۰۰ و ۷۵ هزار هکتار زمین زراعتی در ولایت نیمروز آبیاری و هشت میگاوات برق به این ولایت فراهم شود.

روزنامه نوشته است، ایران بیش از سی بند را روی دریاهایی که به افغانستان می‌ریزند ساخته است.

به نوشتۀ روزنامه، مقام‌های افغان اتهام وارد کرده اند که ایران تلاش ورزیده به افراد رشوه دهد تا پروژۀ بند برق کمال خان به تأخیر بیافتد.

روزنامه می‌نویسد، بر اساس گزارش‌ها، در سال ۲۰۱۱، یک فرمانده طالبان ادعا کرد که ایران برایش ۵۰ هزار دالر امریکایی پیشنهاد کرده بود تا این بند را منفجر سازد.

لاس انجلس تایمز به نقل از سید ولی سلطان، والی نیمروز نوشته است، ایران فعالیت‌های استخباراتی زیاد در این ولایت دارد و به گفتۀ او مقام‌های ایران در مورد بند تشویش دارند.

XS
SM
MD
LG