لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

پومپیو از بغداد خواست تا به خواست‌های مشروع معترضان پاسخ مثبت دهد


مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده
مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده

واشنگتن ناراحتی خود را در رابطه به درگیری اخیر میان معترضان و هواداران مقتدا الصدر روحانی ارشد عراق ابراز کرده و کشته شدن معترضان در این رویداد را محکوم کرده است.

مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده دیروز با نشر اعلامیه ای در این مورد گفت که واشنگتن بخاطر کشته شدن معترضان در شهر نجف عراق خشمگین است.

او از بغداد خواست تا با عاملان حمله به معترضان برخورد جدی کند و همچنان به خواست‌های مشروع معترضان پاسخ مثبت دهد.

آقای پومیپو در اعلامیه از عراق خواسته تا هر چه زودتر در راستای پاسخگو قراردادن گروه‌های شبه‌نظامی ای که آن‌را اوباش و خودسر خوانده، در نجف و سایر شهر‌ها، گام‌های فوری بردارد.

شماری از هواداران مقتدا الصدر روحانی پرنفوذ شیعه عراق روز چهارشبنه بالای یک کمپ معترضان ضد حکومتی در شهر نجف حمله کردند که در نتیجه هشت معترض جان های‌شان‌را از دست دادند.

اعتراضات در عراق از اوایل نومبر سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد و معترضان در آن به خاطر فساد، پایین آمدن سطح زندگی مردم و نفوذ خارجی‌ها در این کشور خواهان استعفای مقام‌های بلند‌پایه دولتی کشور‌شان شدند.

عراق در اوج اعتراض‌های ضد حکومتی
عراق در اوج اعتراض‌های ضد حکومتی

این اعتراضات در عراق به‌خشونت گرائید و باعث شد تا صد‌ها تن جان های‌شان‌را در آن از دست دهند.

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا در اعلامیه دیروز خود شمار کشته شده‌ها در اعتراضات اخیر در عراق را ۶۰۰ تن و زخمی‌ها را هزار‌ها تن خوانده است.

مقتدا الصدر روحانی پرنفوذ شیعه عراق در ابتدا از اعتراض‌های ضد حکومتی در کشورش حمایت می‌کرد اما طی چند روز گذشته با معترضان ابراز مخالفت نموده و از محمد توفیق علوی که به‌تازگی صدراعظم عراق تعیین شده پشتیبانی کرد.

عادل عبدالمهدی صدراعظم پیشین عراق در ماه نومبر ۲۰۱۹ میلادی در میان اعتراضات شدید استعفاء داد.

برهام صالح رئیس جمهور عراق در اول ماه فبروی، محمد توفیق علوی را به عنوان صدراعظم این کشور تعیین نموده و ابراز امیدواری کرد تا به بن‌بست سیاسی در عراق خاتمه ببخشد.

قرار است آقای علوی تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام، عراق را اداره کند و او یکماه فرصت دارد تا حکومت جدید را تشکیل دهد.

XS
SM
MD
LG