لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

وزارت مالیه افغانستان: عواید در سال ۱۳۹۸ ده درصد افزایش یافته است


مالیې وزارت
مالیې وزارت

وزارت مالیه افغانستان می‌گوید در سال ۱۳۹۸ در این کشور دو صد و هشت میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده است.

محمدعیسی قدرت، معین این وزارت روز شنبه (۱۹ دلو) در یک نشست خبری در کابل گفت که در سال مالی ۱۳۹۸ نسبت به سال گذشته درآمد مالیاتی دولت، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

آقای قدرت گفت: "ما در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰۸ میلیارد افغانی مالیه جمع‌آوری کردیم. بهتر است بگویم این مبلغ مالیاتی را که جمع‌آوری کردیم، در نتیجه تطبیق قوانین مالیاتی و به میان آمدن اصلاحات جمع‌آوری شده است."

به گفته آقای قدرت، در این سال در جمع‌آوری مالیات برنامه‌هایی عملی شد که شفافیت بیشتری را در این بخش به میان آورده است.

این در حالی است که پیش از این تاجران شکایت داشتند که در مسیر شاهراه‌ها از موترهای انتقال کالاهای تجارتی به گونه‌های مختلف اخاذی صورت می‌گیرد، اما وزارت مالیه می‌گوید که جلو این خودسری‌ها را خواهند گرفت.

محمدیونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری
محمدیونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری

در همین حال محمدیونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری روی ساده‌سازی روند جمع‌آوری مالیات تأکید کرد: "ما می‌خواهیم تمام مردم افغانستان مالیه دهند، اما بعضی اوقات پروسه مالیه‌دهی مغلق و پیچیده می‌شود که مردم شیوه مالیه‌دهی را گم می‌کنند. ما می‌خواهیم که این پروسه ساده شود و ما در این باره به گونه آنلاین به تجار و مردم آگاهی می‌دهیم."

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری تأکید می‌کند که باید مشکلات تاجران افغان از جمله ویزا در مسیرهای تجارتی خارجی حل شود تا در آینده عواید افغانستان از بابت جمع‌آوری مالیات افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG