لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

دنیا: کای آیده اظهارات جوبایدن را ناشی از عدم آگاهی وی دانسته است


شماری از روزنامه‌های چاپ امروز کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ امروز کابل

اظهارات جوبایدن نامزد احتمالی حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در باره ملت‌سازی در افغانستان و گفت‌وگوهای امریکا و گروه طالبان در قطر سرخط داغ روزنامه‌های چاپ امروز کابل شده‌است.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش تحت عنوان "جوبایدن ترجمان ذهنیت امریکایی" نوشته است که نظر جوبایدن نامزد احتمالی حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور که گفته است "متحد ساختن افغانستان ممکن نیست" نظر نه، بلکه هدف است.

به باور نویسنده، شماری از سیاسیون و اعضای کانگرس امریکا برای از هم پاشیدن افغانستان کار می‌کنند.

نویسنده افزوده که نه‌تنها جوبایدن، بلکه شمار زیادی از مقامات امریکایی تلاش دارند که زمینه ایجاد نظام فدرال را در افغانستان فراهم کنند.

ویسا متعقد است که افغان‌ها در چهار دهه جنگ و روزهای بد اتحادشان را حفظ کردند. به نظر روزنامه، چنین اتحادی همواره باعث شکست تلاش‌های کسانی شده که به تعبیر روزنامه، در پی "تجزیه افغانستان" بوده‌اند.

نویسنده مطلبش را با این جمله پایان داده‌است که افغان‌ها باید دوست و دشمن‌شان را بشناسند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش گفته‌های کای ‌آیده، نماینده پیشین سازمان ملل در پیوند به اظهارات جوبایدن را انعکاس داده‌است.

به نوشته روزنامه، آقای آیده اظهارات جوبایدن را ناشی از عدم آگاهی وی دانسته و در این مورد ابراز نگرانی کرده‌است.

دنیا در مطلب خود اظهارات رولاند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان را نیز بررسی کرده که گفته است افغان‌ها توانایی ساختن یک ملت را دارند.

در عین حال، صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان نیز در عکس‌العمل به اظهارات جوبایدن در صفحه تویترش نوشته که افغان‌ها در کنار همدیگر در برابر تروریزم می‌جنگند تا دیگر کشورها در امن بمانند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد سرمقاله خود را به مذاکرات غیر رسمی میان امریکا و طالبان در قطر اختصاص داده و نوشته که طالبان باید به جای مذاکرات طولانی و بی‌نتیجه با حکومت افغانستان گفت‌وگو کند.

به باور نویسنده، طالبان برای آینده و صلح افغانستان نه، بلکه به‌خاطر منافع و نظام خودشان چانه‌زنی دارند.

هیواد ادعا کرده که طالبان برنامه‌های پاکستان، روسیه، ایران و انگلستان را عملی می‌کنند و می‌خواهد که در مذاکرات با طالبان نظام سابقه‌اش را دوباره سر قدرت آورد.

این روزنامه همچنین افزوده که افغان‌ها خواهان آتش‌بس و مذاکرات مستقیم صلح هستند.

اما به تازگی سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحه تویترش نوشته که شماری از رهبران طالبان به شمول ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان، شام دیروز با زلمی خلیل­‌زاد دیدار کرده و در مورد نتایج مذاکرات و اقدامات بعدی بحث کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG