لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

سرانجام کمیسیون شکایات، فیصله‌اش را با کمیسیون انتخابات در میان گذاشت


آرشیف
آرشیف

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله‌اش را برای ساخت برنامۀ عملیاتی با این کمیسیون درمیان گذاشته است.

ذبیح‌الله سادات سخنگوی این کمیسیون امروز به رادیو آزادی گفت که آنان پس از این روی تحلیل و تجزیه این تصمیم و سرانجام برای بازشماری محلات مورد انتقاد برنامۀ عملیاتی می‌سازند.

سرانجام پس از یک و نیم ماه تنش کمیسیون شکایات انتخاباتی، امروز فیصله‌اش را دربارۀ بازشماری آرای محلات جنجال برانگیز با کمیسیون مستقل انتخابات در میان گذاشت.

ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که اکنون این کمیسیون فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی را تحلیل و برای عملی سازی آن برنامۀ عملیاتی آماده می‌کند.

ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

آقای سادات افزود: "کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله‌هایش را به ما فرستاده است همکاران بخش تخنیکی و عملیاتی‌ ما آن را تحلیل و تجزیه می‌کنند که پس از آن در مورد محلاتی که تفتیش ویژه و بازشماری می‌شوند، فیصله می‌شود."

آقای سادات افزود که بر بنیاد فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، ۱۰ درصد از ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی مشکوک و ۱۵ درصد از ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی خارج از زمان مشخص رأی‌دهی به صورت ویژه تفتیش خواهد شد.

این درحالی‌است که پیش از این همین حدود سه صدهزار رای سبب جنجال میان تیم‌های انتخاباتی شده بود و شماری از دسته های انتخاباتی خواهان بازشماری آن شدند.

در همین حال "فیفا" یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان تاکید دارد که هر دو کمیسیون باید در هماهنگی با هم‌دیگر هرچه زودتر بخش‌های بعدی روند انتخابات را به پایان برسانند.

یوسف رشید رئیس اجرایی این نهاد می‌گوید: "کمیسیون مستقل انتخابات باید برای آن فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی یک برنامۀ جامع بسازد تا معلوم شود که در مرکز و ولایات کدام کار چه زمانی انجام شود."

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

آقای رشید می‌افزاید: "باید از طرف هر دو کمیسیون تقسیم اوقات مشخص ساخته شود دیگر چنین نباشد که تبادل یک مکتوب هم یک هفته وقت بگیرد."

با این حال رضوان مراد سخنگوی تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی به رادیو آزادی گفت: "کمیسیون‌های انتخاباتی باید در روشنایی قوانین هرچه زودتر نتایج نهایی را با مردم شریک سازند."

از سویی هم فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات‌و‌همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید: "کمیسیون شکایات انتخاباتی باید با شفافیت کامل این روند را نظارت کند تا با تطبیق فیصله آن‌ها آرای پاک از ناپاک جدا شود."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان سال‌جاری برگزار شد، اما با گذشت نزدیک به پنج‌ماه از آن هنوز هم نتایج آن اعلام نشده است.

XS
SM
MD
LG