لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

کمیسیون انتخابات: روند باز شماری آرا در برخی محلات فردا 'چهارشنبه' آغاز می‌شود


آرشیف، بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری در ولایت بدخشان
آرشیف، بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری در ولایت بدخشان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که پس از ارزیابی و تحلیل روند باز شماری آرا در برخی محلات فردا آغاز خواهد شد.

عبدالعزیز ابراهیمی، از سخنگویان این کمیسیون روز سه‌شنبه (۲۲ دلو) به رادیو آزادی گفت که از همه نامزدان خواسته شده تا ناظرین شان را برای نظارت از این روند به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستند.

او افزود:‌ "پس از تحلیل و ارزیابی، کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفته که فردا چهارشنبه در محلاتی که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به باز شماری رفته کار بازشماری را آغاز کند. ما از همه نامزدان می‌خواهیم که نماینده های شان را به کمیسیون بفرستند."

سخنگوی این کمیسیون در این باره از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی پس از یک‌ونیم ماه، روز دوشنبه فیصله‌هایش را در مورد بازشماری محلات جنجالی با کمیسیون مستقل انتخابات در میان گذاشت.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفته اند که بر بنیاد فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، ۱۰ درصد از ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی مشکوک و ۱۵ درصد از ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی خارج از زمان مشخص رأی‌دهی به صورت ویژه تفتیش خواهد شد.

پیش از این حدود سه صدهزار رأی سبب جنجال میان تیم‌های انتخاباتی شده بود و شماری از دسته های انتخاباتی خواهان بازشماری آن شدند.

از سویی هم گلبدین حکمتیار یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روز سه‌شنبه در یک نشست خبری از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که مطابق قانون و احترام به آرای مردم تصمیم‌گیری کنند.

گلبدین حکمتیار یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری
گلبدین حکمتیار یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری

او گفت: "در همه محلاتی که اسناد و مدارک آن قصداً به سرقت رفته و اعضای کمیسیون در آن جا مرتکب جرم شده‌اند، انتخابات مجدد برگزار شود. به همه صندوق‌هایی که بدون حضور نمایندگان نامزدان به شمارش رفته، بار دیگر شمارش شود. هرگاه به این دو خواست مشروع ما اعتنا و تمکین صورت گرفت، ما فیصله کمیسیون مستقل انتخابات را می‌پذیریم."

اما ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به خواست این نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که در پروسه بازشماری آرا و تفتیش محلات برای نمایندگان نامزدان فرصت نظارت فراهم شده بود، اما آن‌ها خود از این فرصت استفاده نکردند و این مشکل خود آن‌ها است.

در همین حال، وی تأکید می‌کند که کارهای کمیسیون مطابق قانون بوده و نه به فرمایش افراد و اشخاص.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) تأکید می‌کند که حالا وظیفه کمیسیون مستقل انتخابات است که مرحله تحلیل و تجزیه و بازشماری و تفتیش ویژه را هرچه زودتر تکمیل کند.

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا به رادیو آزادی گفت: "نیاز است که کمیسیون مستقل انتخابات بیشتر وقت را مصرف کاغذپرانی و بیروکراسی در این پروسه نکند و هرچه زودتر کار را تکمیل کند؛ زیرا با تأخیر هر روز حرف‌های تازه به وجود آمده و می‌تواند سبب ایجاد مشکل برای کمیسیون و پروسه گردد."

آقای رشید همچنین از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی انتقاد کرد و گفت که این کمیسیون نیز در ابلاغ فیصله‌هایش به کمیسیون مستقل انتخابات تأخیر کرد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان سال جاری برگزار شد. کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه ابتدایی را در اول جدی اعلام کرد. اما با گذشت نزدیک به پنج ماه هنوز نیتجه نهایی آن اعلام نشده است.

XS
SM
MD
LG