لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۸

گلبدین حکمتیار طرحش را برای گفت‌وگوهای صلح ارائه کرد


گلبدین حکمتیار رهبر جهادی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
گلبدین حکمتیار رهبر جهادی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

گلبدین حکمتیار رهبر جهادی که در سپتمبر سال ۲۰۱۶ میلادی سلاح برزمین گذاشت و باحکومت افغانستان صلح کرد، حالا طرح صلحی آماده کرده است و آن را با طرف‌های دخیل در صلح افغانستان در میان گذاشته است.

آقای حکمتیار که یکی از سه نامزد پیشتاز ریاست جمهوری نیز است امروز در نشست خبری در کابل گفت که نیاز است تمامی طرف‌های دخیل افغان روی یک طرح صلح جامع با هم توافق کنند.

او گفت بربنیاد این طرح ایجاد یک اجماع سیاسی در بارۀ گفت‌وگوهای صلح حتمی است.

اما به گفتۀ او به علت مشکل در تشخیص معیارهای نماینده‌گان احزاب و جوامع مدنی آوردن اجماع سیاسی دشوارتر به نظر می‌رسد.

اما این رهبرجهادی دسته‌های انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمداشرف غنی، ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و شخصیت‌های مطرح حکومت پیشین به رهبری حامدکرزی رئیس جمهور پیشین را چهار جانبی می‌داند که به نظر او می‌توانند با نفوذی که دارند این اجماع سیاسی را به میان آورند.

او گفت: "این چهار مجموعه با هم بنشینند به توافق برسند و از این طریق اجماع سیاسی را تطبیق کنیم این هم آسان است و هم عملی."

در این طرح آقای حکمتیار خواهان ایجاد یک مرجع با صلاحیت و همه شمول برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح شده است.

آغاز مذاکرات بین الافغانی در داخل کشور بدون دخالت هیچ کشور دیگری و ایجاد حکومت موقت با توافق طالبان از موارد شامل این طرح هستند.

او می‌گوید بربنیاد این طرح رئیس جمهوری فعلی کشور با کابینه‌اش و نامزدان ریاست جمهوری باید در حکومت موقت حضور نداشته باشند.

ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفته است که ارگ در برابر این گفته‌ها موضعش را فردا چهارشنبه اعلام خواهد کرد اما پیش از این ریاست جمهوری گفته است از هرگونه دیدگاه در بارۀ گفت‌وگوهای صلح ستایش می‌کند اما طرح ایجاد حکومت موقت برای مردم پذیرفتنی نیست.

با این حال ناجیه انوری رئیس عمومی ارتباطات استراتژیک وزارت دولت در امور صلح می‌گوید حکومت طرفدار حضور همه اقشار جامعه در روند گفت‌وگوهای صلح است: "حکومت طرفدار شرکت همه اقشار جامعه به ویژه سیاسیون در روند صلح است که با محوریت مردم و دولت افغانستان به پیش برده می‌شود. دیدگاه‌ها، نظریات و پیشنهادات نتیجه بخش و عملی سیاسیون که به شکل رسمی با وزارت شریک می‌شوند به منظور تقویت و تحکیم اجماع سیاسی روند صلح در برنامه‌صلح حکومت افغانستان در نظر گرفته می‌شود."

پیش از این نیز شماری از سیاسیون به شمول عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و حامدکرزی رئیس جمهوری پیشین در گردهمایی در خانۀ محمدمحقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان توافق کردند تا طرحی را برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح به حکومت افغانستان بسپارند.

XS
SM
MD
LG