لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

هاچیسون: بی‌ارجگذاری به‌حقوق بشری، صلح برقرار نخواهد شد


کی بیلی هاچیسون نمایندۀ دایمی ایالات متحده در ناتو
کی بیلی هاچیسون نمایندۀ دایمی ایالات متحده در ناتو

مقام‌های ارشد ناتو از طالبان می‌خواهند که از خشونت دست بکشند و با ارادۀ واقعی و جدی به میز مذاکره آیند.

کی بیلی هاچیسون نمایندۀ دایمی ایالات متحده در ناتو در گفت‌وگوی اختصاصی به روز سه‌شنبه در بروکسل به رادیو آزادی گفت: "طالبان باید به گفت‌وگو با حکومت افغانستان و دیگر افغان‌ها آمادگی نشان دهند."

او افزود:" امیدواریم توافقِ صلحِ داشته باشیم که دربرگیرندۀ پروسۀ دیالوگ بین افغان‌ها باشد،‌-روندی که به همه گروه‌ها و شهروندان فرصت دهد تا دور میز مذاکره بنشینند و خودشان تعیین کنند که برای کشور خود چه می‌خواهند."

  • حقوق هجده‌ساله

خانم هاچیسون با تأکید بر حفظ دستاوردهای هجده‌ساله در افغانستان، گفت: "بی‌ارجگذاری به حقوق بشری در افغانستان صلحی نخواهد بود."

او افزود: "جامعه بین‌المللی هرگز خشونت علیه هیچ‌کس در هیچ‌کشور را نخواهد پذیرفت. مخصوصاً آنچه طالبان برسر مردم افغانستان آوردند. همه تلاش خود را می‌کنیم تا محیطی ایجاد شود که در آن مردم افغانستان بتوانند با حقوقی که در ۱۸ سال گذشته به دست آورده اند، در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند."

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو هم در پاسخ به‌پرسش رادیو آزادی در جریان نشست خبری به روز سه شنبه یک روز پیش از آغاز نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو در بروکسل از طالبان خواست که خشونت را کاهش دهند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

او افزود که امیدوارند به‌زودی شاهد پیشرفت باشند. اما ستولتنبرگ جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

  • پیشرفت در روند صلح؟

در این حال، محمد‌اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی در توییتر نوشته اند که مایک پمپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده با آنان تلفونی صحبت کرده و در مورد کاهش خشونت سخنان امیدبخشی گفته است. رئیس جمهور غنی در حساب توییرش نوشته که پمپیو از پیشرفت چشم‌گیر در روند روان صلح با طالبان سخن گفته است. هنوز پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده اند.

پیش از این، پمپیو از طالبان خواست که نشانۀ آشکاری از کاهش خشونت از خود نشان دهند.

با وصف تلاش‌های واشنگتن برای پایان جنگ هجده‌ساله، هنوز توافقی میان امریکا و طالبان به‌دست نیامده و نتیجۀ بیش از ده بار گفت‌وگو میان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و طالبان در دوحۀ قطر هم روشن نیست. خلیل‌زاد همواره بر چهار نکته تاکید کرده. خروج نیرو، ضمانت‌ها در کار مبارزه با تروریسم، مذاکرات بین‌‍الافغانی و آتش‌بس همیشگی. او پیوسته گفته تا بر همه موارد توافق نشده باشد هیچ چیز نهایی نیست.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر در ماه جنوری به روزنامۀ انگلیسی زبان "دان" چاپ پاکستان ابراز امیدواری کرده بود که تا پایان جنوری توافق به دست آید. اما چنین نشد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر

در کنار گفت‌وگو در قطر، طالبان در داخل افغانستان به نبرد در برابر نیروهای افغان و بین‌المللی همچنان ادامه داده اند. خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از تازه‌ترین گزارش ادارۀ سرمفتش ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان گزارش کرده که در سه ماه آخر سال گذشتۀ میلادی طالبان بیش از هشت هزار حمله کردند. در ادامه آمده که در سال ۲۰۱۹، نیروی هوایی ایالات متحده بیش از ۷۴۰۰ بمب را در افغانستان پرتاب کرد که نسبت به سال ۲۰۱۸ اندکی بیشتر بود.

  • آیا طالبان آمادۀ آتش‌بس اند؟

مایکل سمپل آیرلندی کارشناس امور افغانستان و پاکستان است. او می‌گوید، به دور از سرخط گفت‌وگوهای قطر، طالبان ظاهراً در پی آمادگی برای راه‌اندازی حمله‌های بهاری هستند.

او می‌افزاید: "اگر طالبان به پیشبردن روند صلح متعهد باشند، باید حرکت کنند، باید جورآمد کنند، باید به سمت گفتگوهای بین الافغانی حرکت کنند، پیش از آنکه حمله‌های بهاری را آغاز کنند. بدبختانه، ما فقط این را در هفته‌های آینده خواهیم دانست."

ناتو می‌گوید به حمایت از نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ ادامه می دهد، چیزی که از دید ناتو می‌تواند زمینه ساز صلح شود.

مردم عادی که از جنگ طولانی فراوان زیان دیده اند، از طرف‌های درگیر، آتش‌بس می‌خواهند، آرزوی که معلوم نیست کی برآورده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG