لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

اوبراین: طالبان برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان به یک توافق نزدیک شده اند


رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا
رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا گفته که طالبان برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان به توافقی نزدیک شده اند.

یک منبع آگاه از مذاکرات نمایندگان طالبان و امریکا به شرط افشأ نکردن نامش گفته که بر اساس این مواففت‌نامه طالبان و امریکا برای هفت روز حملات بر یکدیگر و در مجموع همه عملیات‌های شان را توقف می‌دهند.

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترمپ در نشستی به میزبانی شورای اتلانتیک در واشنگتن گفت که او فکر می‌کند که آن‌ها در گفت‌وگو‌ها با طالبان به پیشرفت خوبی دست یافته اند.

منابع آگاه از گفت‌وگو‌ها می‌گویند، اگر طالبان و امریکایی‌ها به‌کاهش خشونت موافقه کنند، در آن صورت انتظار می‌رود که تا ده روز دیگر این موافقت‌نامه امضأ شود.

به باور این منابع، در بحث‌ها در ارتباط به امضأ توافق‌نامه افغان‌های بی‌طرف هم سهم گرفته و در این بحث‌ها تعدادی از چهره‌های حکومتی هم شرکت خواهند کرد، اما نه به عنوان نمایندۀ حکومت.

نماینده‌های ویژه طالبان و امریکا در نشست گفت‌وگوهای صلح در دوحه
نماینده‌های ویژه طالبان و امریکا در نشست گفت‌وگوهای صلح در دوحه

آقای اوبراین یک بار دیگر سخنان دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را برملا ساخته گفت که برای برقراری صلح باید خشونت‌ها کاهش یابند و برای پیشرفت مذاکرات صلح باید گفت‌وگوهای معنادار بین‌الاافغانی آغاز شود.

مشاور امنیت ملی قصر سفید می‌گوید: "اگر این دو مسئله یعنی کاهش خشونت و گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی آغاز شوند، امیدوار است که در چند روز و یا هفتۀ آینده مردم خبر خوب خواهند داشت.

رابرت اوبراین در ادامه گفت: "اکنون زمان آن فرارسیده که نیروهای امریکایی به‌کشور شان بر گردند. به‌گفتۀ او این نیرو‌ها برای افغانستان قربانی زیادی و هزینۀ هنگفتی پرداخته اند.

او افزود، نیروها به طور مشروط افغانستان را ترک خواهند کرد که یکی از شرایط آن مصئونیت دوستان امریکایی آن‌ها است.

XS
SM
MD
LG