لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

نیویارک تایمز: امریکا موافقت‌نامه خروج تدریجی نیروهای امریکایی از افغانستان را امضا خواهد کرد


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده است: پامپیو ادعا کرده که در مذاکرات با طالبان پیشرفت چشمگیر صورت گرفته است.

مایک پامپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده با محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه این کشور ناوقت روز سه‌شنبه به‌گونۀ جداگانه تیلفونی گفت‌وگو کرد.

غنی در حساب توییتر خود نوشته است: "پامپیو او را از پیشنهاد طالبان در پیوند به کاهش چشم‌گیر و پایدار خشونت‌ها آگاه ساخته است.

عبدالله نیز در حساب توییتر خود نوشته است: پامپیو ابراز خوشبینی کرده که کاهش خشونت و پیشرفت در مذاکرات جاری به موافقت‌نامۀ بی‌انجامد که راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی بگشاید، مذاکراتی که به برقراری صلح پایدار منجر شود.

روزنامۀ واشنگتن پست نوشته است، یک مقام امریکایی آگاه از جزئیات این مکالمۀ تیلفونی تأیید کرده است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده پیشاپیش امضاء یک موافقت‌نامۀ صلح را پذیرفته است، در صورتی که پیشنهاد طالبان برای کاهش خشونت موثر ثابت شود.

محمد شفیق امین، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان می‌گوید، پیشرفتی که امریکا در موردش حرف می‌زند، به این معنی است که گروه طالبان در یک مرحلۀ آزمایشی قرار داده می‌شود.

آقای امین در گفت‌و‌گو با رادیو آزادی گفت: "اگر این گروه به وعده‌اش عمل کرده بتواند، راه برای امضاء موافقت‌نامۀ صلح هموار خواهد شد."

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد، اگر طالبان وعدۀ خود برای کاهش خشونت را عملی کنند، ایالات متحده موافقت‌نامه ای را امضا خواهد کرد که بر اساس آن خروج تدریجی نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز خواهد شد.

به نوشتۀ روزنامه، یک دیپلومات ارشد در واشنگتن گفته است، در اصول ۹۵ درصد روی موافقت‌نامه توافق حاصل شده است.

اما این دیپلومات که نامش ذکر نشده، افزوده است، احتمال نهایی شدن موافقت‌نامه در چند هفته روشن خواهد شد.

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند.

نیویارک تایمز نوشته است، در صورت دستیابی به توافق، گام بعدی آغاز گفت‌و‌گو‌های مستقیم میان طالبان و رهبران افغانستان روی آیندۀ کشور‌شان نیز خواهد بود.

در داخل افغانستان چقدر موضع مشترک در پیوند به روند صلح وجود دارد؟

ولی آریا، تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاسی مستقر در لندن می‌گوید، که دیدگاه‌های آقایان غنی و عبدالله و نیز حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در این مورد یک‌سان نیست.

آریا به رادیو آزادی گفت: "این مشکل موضع دولت افغانستان را ضعیف ساخته است."

XS
SM
MD
LG