لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

برگزاری نشست امنیتی مونشن در میان تنش‌ها و ادامه جنگ در برخی کشورها


نشست امنیتی مونشن امروز "جمعه" برگزار می‌شود.

حدود ۳۵ تن از روسای جمهور، صدراعظمان، رهبران امنیتی و دیپلوماتان قرار است در نشست امنیتی شهر ونشن جرمنی اشتراک کنند.

این نشست امنیتی امروز جمعه (۲۵ دلو) در زمانی تنش‌های شدید در میان متحدان و جنگ‌های طولانی خونین در دیگر جا‌های جهان، برگزار می‌شود.

در کناری امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، جاستین ترودو صدراعظم کانادا و ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو قراراست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هم در این نشست اشتراک کند که تا پایان روز یکشنبه دوام می‌کند.

در فهرست دیپلومات‌های ارشد که در این اجلاس اشتراک می‌کنند، مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریکا، وانگ یی وزیر خارجه چین و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران شامل اند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا وعضو ارشد دموکرات هم از اشتراک کنندگان این کنفرانس مهم امنیتی به حساب می‌رود.

مایک پومپئو وزیر خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع امریکا از اشتراک کنندگان دیگر این کنفرانس هستند. انتظار می‌رود که رئیس جمهور اشرف غنی در حاشیه نشست با این مقام‌های ارشد امریکایی در بارۀ پروسه صلح گفت‌وگو کند.

این در حالیست که اشتراک کنندگان در مذاکرات صلح با طالبان علایم قوی را برای توافق به هدف کاهش خشونت هفت روزه نشان داده اند که ممکن است به پایان جنگ ۱۸ سالۀ امریکا تمام شود.

این کنفرانس سالانه یکی از نشست‌های مهم رهبران امنیتی جهان بوده و در یک زمانی برگزار می‌شود که روابط میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا تیره شده است.

اما سطح تنش‌های کنونی فراتراز سال‌های گذشته بوده و سلسلۀ گستردۀ از مسایل را در بر می‌گیرد. از جمله، اختلاف نظر در باره سیاست‌ها در قبال ایران و خواست‌های دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریكا مبنی بر افزایش هزینه‌های دفاعی متحدان اروپایی.

در این میان والف گانگ اِشینگر رئیس کنفرانس امنیتی مونشن در سخنان خود در آستانه این نشسست بین‌المللی روی دو کشور جنگ زده سوریه و لیبیا تمرکز کرده گفت، او در باره ناکامی جامعه بین‌المللی در سوریه عمیقاً نگران است.

او همچنان ابراز نا امیدی کرد که مذاکرات برلین در مورد برنامۀ صلح لیبیا تا هنوز عملی نشده است.

آقای اشینگر در ادامه افزود: "ما بحران زیاد، جدی‌تر و وقایع وحشتناک‌تر، از آنچه که تصور می‌کنید، در پیش داریم."

XS
SM
MD
LG