لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

مجلۀ تایم: آیا خلیل‌زاد برای ترمپ صلح افغانستان را به ارمغان خواهد آورد؟


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

مجلۀ تایم

مجلۀ تایم با این آغاز می‌کند که آیا زلمی خلیل‌زاد خواهد توانست برای دونالد ترمپ، صلح افغانستان را به ارمغان آورد؟

به نوشتۀ مجله، بزرگ‌ترین امیدواری برای پایان دادن به جنگ ۱۸ سالۀ افغانستان، شاید در اتاق نشست دوحه پایتخت قطر وجود داشته باشد.

در ادامه آمده است، یگانه کسی که می‌داند چگونه چند صفحۀ کاغذ به یک پیمان صلح مبدل خواهد شد، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان است.

تایم می‌نویسد، خلیل‌زاد برای بیش از یک‌سال مشغول بود تا طویل‌ترین جنگ امریکا در تاریخ را پایان دهد.

به باور نویسنده، حالا خلیل‌زاد مطمئین به نظر می‌رسد که خواهد توانست، توافق با طالبان را نهایی کند و حتٰی به گفتۀ مقام‌های افغان و غربی، او و تیمش محلی را برای مراسم رسمی امضای توافق هم در نظر گرفته‌اند.

مجله در این‌جا تحلیلی دارد و می‌نویسد که اگر زلمی خلیل‌زاد موفق شود، دستاورد بزرگ برای رئیسش یعنی دونالد ترمپ، در سال انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواهد بود، زیرا ترمپ تعهد سپرده بود که در جنگ بی پایان کشورش، نقطۀ پایان خواهد گذشت.

اما تایم به این باور است که اگر خلیل‌زاد ناکام شود، ایالات متحده در طویل‌ترین جنگ این کشور دخیل خواهد ماند، جنگی که جان ۳۵۰۰ سرباز امریکایی و ناتو و هزاران شهروند غیرنظامی افغانستان را گرفته است.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامۀ وال ستریت ژورنال هم به اظهارات دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا که در مصاحبه با رادیوی "آی هارت" گفت که کشورش به امضای توافق با طالبان نزدیک شده، تمرکز کرده است.

به نوشتۀ روزنامه، این توافق زمینۀ خروج تدریجی نیروهای امریکایی از افغانستان را مساعد می‌کند.

در ادامه آمده که به‌دنبال تعلیق گفت‌وگوها با طالبان در ماه سپتمبر گذشته، نخستین بار است که دونالد ترمپ از نزدیک شدن به امضای توافق با طالبان سخن گفته است.

مذاکره‌کننده‌های امریکایی و طالبان، در دوحه پایتخت قطر روی کاهش خشونت‌ها و ‌آتش‌‌بس موقت هفت روزه هم گفت‌وگو کرده‌اند.

در ادامه به نقل از آقای ترمپ آمده که از گذشته‌ها خواهان باز گرداندن نیروهای امریکایی از افغانستان به کشور شان بود.

وال ستریت ژورنال می‌نویسد که کاهش خشونت‌ها نخستین گام در توافق صلح افغانستان خواهد بود.

طوری که مقام‌های ارشد امریکایی از جمله رئیس جمهور ترمپ و مارک ایسپر وزیر دفاع گفته اند، انتظار می‌رود پروسۀ کاهش خشونت‌ها در افغانستان از اواخر ماه فبروری آغاز شود.

روزنامه نوشته که اگر طالبان در جریان هفت روز، از حمله‌های مرگبار دست بردارند و خشونت‌ها را کاهش دهند، امریکا توافق با این گروه را امضا می‌کند و سپس گفت‌وگو های مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان آغاز می‌شود.

منابع طالبان با رد این گزارش‌ها که گویا پروسۀ کاهش خشونت‌ها آغاز شده، گفته اند که این پروسه با اعلام رسمی به اجرا گذاشته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG