لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

پمپیو: طالبان با تروریزم وداع بگویند و از جنگ دست بردارند.


دیدار رئیس جمهوری افغانستان با وزیران دفاع، خارجه و نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
دیدار رئیس جمهوری افغانستان با وزیران دفاع، خارجه و نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که وزیران دفاع و خارجه امریکا در دیدار با محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته‌اند که توافق با طالبان احتمالا هفته آینده نهایی شود و محتویات مشروط دارد.

در خبرنامه ارگ آمده است که مایک پمپیو وزیر خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع امریکا این موضوع را در حاشیه نشست امنیتی مونیخ به رئیس جمهور افغانستان گفته‌اند.

در همین حال، شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که ممکن است این توافقنامه در آخر هفته جاری و یا در ۲۹ ماه روان میلادی امضا شود.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان شام روز گذشته در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ در آلمان با مایک پامپیو وزیر امور خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع امریکا دیدار کرد. در این دیدار زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان و اسکات میلر فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان نیز حضور داشتند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که مقام‌های امریکایی در دیدار با آقای غنی گفته‌اند که هیچ یک از بندهای توافقنامه بدون شرط نیست و طالبان ممکن است دست به تبلیغات اغواکننده بزنند.

در علامیه ارگ آمده که این مقام‌های امریکایی گفته‌اند که واقعیت و اصل موضوع این است که گروه طالبان حاضر شده‌ دست از جنگ و خشونت بردارد و به جامعه کثرت‌گرا اعتراف کند.

تلاش کردیم که در این مورد نظر طالبان را هم داشته باشیم، اما آنان به‌تماس‌های ما پاسخ ندادند و به طور رسمی در این مورد چیزی نگرفته‌اند.

در اعلامیه ارگ به نقل از مایک پامپیو نوشته شده که امریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حمایت می‌کند و طالبان باید با تروریزم وداع بگویند و از جنگ دست بردارند.

در همین حال یک مقام بلندپایه امریکایی که بخاطر حساسیت موضوع نمی‌خواهد از وی نام گرفته شود، روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفت که امریکا و طالبان روی کاهش خشونت موافقت کرده‌اند.

این مقام امریکایی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ به رویترز این موضوع را بیان کرد.

وی گفته که در جریان هفت روز روی کاهش خشونت توافق شده است، اما این موضوع باید مشخص شود که کاهش خشونت از چه روزی به اجرا گذاشته می‌شود.

هر چند تاریخ دقیق امضای این توافقنامه به طور رسمی مشخص نشده، اما شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید این توافقنامه در آخر هفته جاری و یا در ۲۹ ماه روان میلادی امضا شود.

حاجی دین محمد معاون این شورا روز شنبه به رادیو آزادی گفت: "ممکن است که این توافقنامه در آلمان یا ناروی امضا شود."

او افزود: "امریکایی‌ها گفته‌اند آلمان و ناروی هر دو پیشنهاد کرده‌اند در همین دو جا این توافقنامه امضا می‌شود آنها همچنین گفته‌اند که در آخر هفته جاری امضا می‌شود. معلومات من این است که تا پایان ماه فبروری امضا گردد."

آقای دین محمد می‌گوید این توافق میان معاون سیاسی طالبان و معاون وزارت خارجه امریکا امضا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG