لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

کمیسیون انتخابات: روند تفیش آرای جنجالی به تاخیر افتاده است


آرشیف
آرشیف

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید روند تفیش آرای جنجالی به دلیل عدم حضور ناظران کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به تاخیر افتاده است.

کمیسیون مستقل انتخابات فردا روند تفتیش آرای نمونه‌گیری از ۳۰۰ هزار رای جنجالی را آغاز می‌کند، اما مسئله عدم حضور ناظران کمیسیون شکایات انتخاباتی است.

عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه به رادیو آزادی گفت که تا حال سه بار از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی خواسته شده است تا ناظران خود را بفرستد.

عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

او می‌گوید: "اگر کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی فردا هم ناظران خود را به کمیسیون مستقل انتخابات نفرستد، این کمیسیون مطابق قانون روند تفتیش آرا را آغاز می‌کنند."

او می‌افزاید: "ما تا حال سه بار به‌گونه رسمی و غیررسمی از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی خواسته‌ایم که برای نظارت از روند تفتیش ناظرین خود را بفرستد، اما تا حال نفرستاده است. این سبب شده است تا پروسه به تاخیر بیافتد. هرگاه فردا هم ناظرین حضور پیدا نکنند، ما به اساس قانون فردا ۸:۳۰ دقیقه تفتیش ویژه را آغاز می‌کنیم."

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفته‌اند که بر بنیاد فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، ۱۰ درصد از ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی مشکوک و ۱۵ درصد از ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی خارج از زمان مشخص رأی‌دهی به صورت ویژه تفتیش خواهد شد.

پیش از این حدود سه‌صدهزار رأی سبب جنجال میان تیم‌های انتخاباتی شده بود و شماری از دسته‌های انتخاباتی خواهان بازشماری آن شدند.

اما محمدرضا فیاض، معاون سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به رادیوآزادی گفت که فردا ناظران این کمیسیون از روند نظارت می‌کنند.

او افزود: "در نشست هر دو کمیسیون روی جناح‌های مختلف صحبت شد. فردا ناظرین ما به کمیسیون مستقل انتخابات می‌روند. ما آماده هستیم که از روند نظارت کنیم."

در این حال یوسف رشید، رئیس اجرائی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان از تاخیر به وجود آمده در روند انتقاد می‌کند.

یوسف رشید، رئیس اجرائی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید، رئیس اجرائی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

آقای رشید به رادیو آزادی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات باید هرچه زودتراین روند را به پایان برساند و نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

XS
SM
MD
LG