لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

مسدود شدن راه‌های موصلاتی ۶ ولسوالی غور مردم را با مشکل مواجه کرده است


آرشیف
آرشیف

بیشتر از دو ماه می‌شود که راه‌های عمومی در شش ولسوالی غرب ولایت غور به دلیل برف باری‌های سنگین به روی ترافیک بسته اند.

این کار بر مشکلات صحی و اقتصادی باشندگان این ولسوالی‌ها افزوده اند.

باشندگان ولسوالی‌های تیوره، ساغر، تولیک، شهرک، پسابند و دولینه می‌گویند که به علت بسته بودن راه‌ها نمی‌توانند مریضان شان را به مرکزهای صحی انتقال دهند و بهای مواد خوراکی نیز به گونۀ بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

عبدالظاهر باشندۀ ولسوالی تیوره ولایت غور است او در تماس‌ تلفونی به رادیو آزادی گفت: "مدت یک‌ونیم ماه شده هیچ موتر به این ولسوالی نمی‌آید به همین دلیل مواد خوراکی پیدا نمی‌شود. همه چیز قیمت است دوا پیدا نمیشه مریض جای انتقال داده نمیشه و مشکلات اقتصادی زیاد است."

بشیر باشنده ولسوالی دولینه غور به رادیو آزادی گفت: از زمانی‌ که برف کرده راه ها بند است و مریض‌ها را موتر کلینک تا بیخ‌بند انتقال دادند و مردم مریض‌های شان را پای پیاده انتقال دادند. بندش راه ها مشکلات بی‌شمار را به بار آورده."

عبدالرحمن عطشان معاون شورای ولایتی غور گفت که عدم توجه در قرارداد برف روبی در این مسیرها سبب شده است که شرکت‌های قراردادی نتوانند این مسیرها را پاک کنند.

وی گفت: "با شرکت‌ها قرارداد کردند آن‌ها هم نمی‌توانند به درستی پاک کاری کنند و از نظر من مثل گذشته‌ها اگر با مردم قرار داد شود نتیجه‌بخش است."

با این حال عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور بسته بودن راه‌های شش ولسوالی را به مرکز ولایت و ولسوالی ها همجوار تأیید می‌کند و می‌گوید که به علت حضور طالبان و ناامنی‌ها در آن مناطق آنان نتوانسته اند که این راه ها را باز کنند.

به گفته آقای خطیبی آنان با همکاری بزرگان محل در تلاش بازگشایی این مسیرها هستند.

آقای خطیبی افزود: "همین اکنون ولسوالی‌های شهرک به تولک، تولک به دولینه و دولینه به مرکز فیروزکوه و ولسوالی ساغر به تولک ارتباط ندارد، اداره محلی تلاش می‌کند که قراردادی هایی که در این راستا برای برف پاکی آمادگی نشان داده اند زود‌تر راه‌ها را باز کنند تا مشکلاتی که مردم دارند رفع گردد. طالبان راه ها را بسته کرده اند و نگذاشتند که برف‌روبی صورت بگیرد "

اما طالبان این موضوع را رد کرده اند.

ولایت‌های مرکزی افغانستان از جمله ولایت‌های کوهستانی در کشور محسوب می‌شوند. آن‌ چنانکه برف باری های اخیر ۲۳ تن را در ولایت‌های دایکندی و بامیان کشت و ۷ تن دیگر را زخمی ساخت.

XS
SM
MD
LG