لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

جواب ناتو به تقاضای پاریس: 'چتر امنیتی موثر از قبل فراهم شده است'


ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

سرمنشی ناتو تقاضای رئیس جمهوری فرانسه را که امکانات اتمی بازدارندۀ این کشور در مرکز ستراتیژی دفاعی اروپا قرار داده شود رد کرد.

ینس استولتنبرگ گفت امریکا و بریتانیا از قبل یک چتر امنیتی موثرِ فراهم ساخته اند.

او در حاشیه کنفرانس سالانۀ امنیتی در شهر مونیخ جرمنی دیروز شنبه به خبرنگاران گفت: "باید به خاطر داشته باشیم که ما یک استراتژی اتمی بازدارنده داریم که همۀ ۲۸ کشور عضو ناتو درآن سهیم اند و از چندین دهه به این سو وجود دارد."

ینس استولتنبرگ فرانسه را نیز یک متحد بسیار با ارزش ناتو خوانده گفت که توانایی‌های اتمی این کشور در امنیت کلی پیمان سهم داشته است.

او افزود که استراتژی اتمی بازدارنده پیمان آزمایش شده و روی آن تطبیقات صورت گرفته و چون یک تضمین نهایی امنیت اروپا وجود دارد.

رئیس جمهوری فرانسه می‌خواهد که در واکنش به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بارۀ امنیت و موضوعات دفاعی این اتحادیه تجدید نظر صورت گیرد.

فرانسه بعد از خروج بریتانیا، یگانه کشور دارای اسلحه اتمی در اتحادیۀ اروپا است.

رئیس جمهور مکرون با اینکه روی تعهدات فرانسه با ناتو تاکید کرده اما خواهان یک "خودمختاری استراتژیک" برای دفاع از قارۀ اروپا شده که متکی به واشنگتن نباشد.

امانویل مکرون رئیس جمهوری فرانسه
امانویل مکرون رئیس جمهوری فرانسه

رئیس جمهور مکرون در سخنرانی هفته گذشته خود خواستار افزایش مصارف دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد و گفت که این کشورها در بارۀ چگونگی نقش اتمی بازدارندۀ فرانسه با هم گفت‌وگو کنند.

فرانسه عضو ناتو است ولی اسلحۀ اتمی خود را در اختیار این پیمان قرار نمی‌دهد.

پاریس از مدت هاست که بخاطر امکانات اتمی بازدارندۀ مستقل خود می‌بالد.

جرمنی خصوصاً، نمی‌پذیرد که بر زرادخانۀ اتمی فرانسه بسیار اتکا شود و چتر اتمی امریکا را یک عنصر کلیدی برای امنیت خود می‌داند.

رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی هفته گذشته خود گفت که موضوع این نیست که اروپایی‌ها بدانند که با واشنگتن یا بدون آن از خود دفاع می‌کنند بلکه امنیت ما نیز ناگزیر روی ظرفیت بزرگتر اروپایی‌ها برای اقدام مستقلانه استوار است.

او گفت مبادی ما برای ساختن اروپای فردا نباید زیر کنترول امریکا باشد.

امانوئل مکرون گفت که زیرساخت‌ها، بنادر و میدان‌های هوایی ما امکان ندارد که زیر کنترول چین و یا شبکه‌های دیجیتال ما تحت فشار روسیه قرار گیرند.

رئیس جمهور مکرون یکبار دیگر گفت که ما به یک استراتژی اروپایی نیاز داریم که ما را تجدید و به یک قدرت سیاسی استراتژیک تبدیل کند.

XS
SM
MD
LG