لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

ویسا: رجزخوانی یک‌طرفه به چی معنی؟


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش با عنوان "حوزه جمهوری باید طرح و موقف واحد داشته باشد" تأکید کرده که ارگ باید با تمام اقشار جامعه و سیاست‌مداران در باره مذاکره با گروه طالبان به توافق برسد.

اگرچه روزنامه عبارت "حوزۀ جمهوری" را توضیح نداده، اما به نظر می‌رسد که هدف نویسنده مجموعه‌ای از گروه‌ها و فعالان سیاسی باشد که از جمهوریت نظام سیاسی کشور حمایت می‌کنند.

به نوشته هشت صبح، ریاست جمهوری گفته که هفته‌ بعدی مشورت‌ها را با تمام اقشار جامعه در باره مذاکره با طالبان آغاز می‌کند، اما نویسنده تاکید کرده که ارگ باید زمینه‌ آن را فراهم کند که از تمام حوزه جمهوری و قانون اساسی یک طرح واحد برای مذاکره بسازد.

نویسنده متعقد است که ارگ ظرفیت و توانایی آن را دارد که موضع واحدی به وجود آورد و زمانی که موضع واحد شکل بگیرد، مذاکرات صلح هم می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد.

هشت صبح نوشته که طالبان و حکومت افغانستان باید به تعهد جهانی خود مبنی بر برقراری صلح، توجه جدی داشته باشند تا صلح در کشور برقرار شود.

روزنامه تاکید کرده که نباید اختلافات انتخاباتی روند صلح را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه باید جدال انتخاباتی به‌گونه‌ای مدیریت شود که بر موضع واحد "حوزه‌ جمهوری" در میز مذاکره اثر نگذارد.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌ خود با عنوان "رجزخوانی یک‌طرفه به چه معنی؟" نوشته که امریکا باید برای تضمین جهانی در روند مذاکرات صلح با طالبان، به شمول افغان‌ها برخی کشورهای مهم دیگر را نیز سهم دهد.

ویسا افزوده که امریکا نباید به صورت یک سنت، بلکه به صورت صادقانه از گروه طالبان تضمین بگیرد که پس از امضای توافقنامه صلح به تعهد خود وفادار می‌مانند.

به باور نویسنده ویسا، به همان اندازه‌ای که امریکا از شکست تعهد پس از امضاء تفاهمنامه صلح از سوی طالبان نگران است، حکومت افغانستان در این مورد بیشتر از امریکا نگرانی دارد.

ویسا تاکید کرده که این نگرانی زمانی برطرف می‌شود که موضوع صلح میان امریکا و طالبان تضمین جهانی داشته باشد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود نوشته که تروریزم مشکل مشترک افغانستان و جهان است.

به نوشته روزنامه، اگر پاکستان در برابر روند صلح افغانستان "مانع ایجاد می‌کند"، پس باید کشورهای جهان پاکستان را تحت فشار قرار دهند که از موضعش منصرف شود.

هیواد افزوده که حکومت افغانستان برای برقراری صلح تلاش دارد، اما در پاکستان هنوز هم پناه‌گاهای طالبان موجود است که به باور روزنامه، چالشی بزرگ در برابر مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان شمرده می‌شود.

این در حالی است که محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نشست مونیخ تأکید کرد که تنها قطع ارتباط گروه طالبان از شبکه القاعده کافی نیست، بلکه طالبان باید روابط خود را با هر گروهی که سبب تهدید امنیت افغانستان، منطقه و جهان می‌شود، قطع کند.

XS
SM
MD
LG