لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

سرور دانش: جنگ‌ افغانستان از کمپ‌های مهاجرین در پاکستان آغاز شد


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید بدون همکاری صادقانه پاکستان در این کشور صلح تامین نمی‌شود
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید بدون همکاری صادقانه پاکستان در این کشور صلح تامین نمی‌شود

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید تا زمانی که طالبان با گروه‌های تروریستی روابط ‌شان‌را قطع نکنند و پناهگاه‌های امن داشته باشند، صلح در این کشور تامین نمی‌شود.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید بدون همکاری صادقانه پاکستان در این کشور صلح تامین نمی‌شود.

سرور دانش هنگام سخنرانی در نشستی به مناسبت چهل سالگی حضور مهاجران افغان در پاکستان گفت: "حکومت پاکستان باید در صلح افغانستان شریک باشد."

آقای دانش افزود: "صلح افغانستان به نیت طالبان، قطع روابط آنها با گروه‌های تروریستی و از بین بردن پناهگاه‌های‌شان در کشورهای دیگر ارتباط دارد."

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در نشستی به مناسبت چهل سالگی حضور مهاجران افغان در پاکستان
سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در نشستی به مناسبت چهل سالگی حضور مهاجران افغان در پاکستان

او در ادامه تاکید کرد: "اگر طالبان پایگاه و پناهگاه‌ها و رابطه خود با سایر گروه‌های افراطی و تروریستی را همچنین حفظ کند، هر چند آتش‌بس هم شود، صلح پایدار به دست نخواهد آمد. مردم ما خواستار ختم بنیادی خشونت هستند."

آقای دانش از توافق صلح میان امریکا و طالبان حمایت می‌کند. او ابراز امیدواری کرد که این توافق زمینه گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی را مساعد کند.

معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان خواهان بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان شد و افزود که بدون تامین صلح در افغانستان، برقراری ثبات در پاکستان نیز امکان ندارد.

اما عمران خان صدراعظم پاکستان می‌گوید هر کاری که برای برقراری صلح در افغانستان نیاز باشد، می‌کند.

عمران خان صدراعظم پاکستان در نشستی به مناسبت چهل سالگی حضور مهاجران افغان در پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان در نشستی به مناسبت چهل سالگی حضور مهاجران افغان در پاکستان

عمران خان ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های صلح در افغانستان به موفقیت بیانجامد، زیرا حالا افغان‌ها خود خواهان صلح هستند.

او گفت: "ما به صلح نیاز داریم. هر سیاستی را که قبل از ما بود، نمی‌دانم، اما از یک سال به این سو که من در قدرت هستم، هر قدر که نیاز بود، ما تلاش کردیم. منظور من این است که ما واقعاً به روند صلح افغانستان سهولت ایجاد کرده‌ایم."

پاکستان در حالی از تلاش‌هایش برای تامین صلح در افغانستان اطمینان می‌دهد که انتظار می‌رود در آینده نزدیک تفاهمنامه صلح میان امریکا و نماینده‌های طالبان امضاء شود.

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان نیز ابراز امیدواری می‌کند که امضای این تفاهمنامه سبب کاهش خشونت‌ها، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، آتش‌بس و تامین صلح دایمی شود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان

آقای عبدالله روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت: "انشالله که شروع یک فصل جدید در افغانستان باشد، اما پایان کار نیست. یک آغاز است که از آن استقبال و حمایت می‌کنیم. مردم افغانستان موضع خود را در ارتباط به حمایت از پروسه صلح واضح و روشن تثبیت کرده‌اند."

با آن‌که طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان از پیشرفت مذاکرات صلح سخن می‌گویند، تا کنون هیچ طرف درگیر از کاهش خشونت‌ها در این روزها در کشور سخن نزده اند.

وزارت دفاع افغانستان از تشدید حملات گروه طالبان در کشور خبر می‌دهد.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت امروز (دوشنبه ۲۸ دلو) به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مناطق مختلف کشور در حال درگیری با طالبان هستند.

در عین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفت که یک هفته پیش از امضای تفاهمنامه صلح خشونت‌ها در مناطقی که بر سر آن‌ها توافق شده، کاهش می‌یابند.

هر چند متن توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان هنوز هم روشن نیست اما حکومت افغانستان بارها گفته است که دستاورد های ۱۸ سال گذشته خط سرخ آنها است.

XS
SM
MD
LG