لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

ویسا: تصمیم "ملت بی‌اختیار" به دست کشورهای بزرگ می‌افتد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر بر موضوع صلح و وضعیت مهاجرین افغانستان در پاکستان تمرکز کرده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که در چند روز آینده افغان‌ها شاهد امضاء تفاهمنامه‌ صلح میان امریکا و گروه طالبان خواهند بود، نویسنده اما اظهار تردید کرده که امضای این توافق‌نامه باعث خوشبختی مردم خواهد شد یا دوره جدیدی از بدبختی را به دنبال خواهد داشت.

اما نویسنده تأکید کرده که اگر افغان‌ها می‌خواهند که این همه بدبختی‌ که چهار دهه بر کشور مسلط بود، دیگر پایان یابد، پس باید از تجارب تلخ آن آموخته باشند.

به نوشته ویسا، اگر امروز هم افغان‌ها برای تعیین سرنوشت کشور خود متحد شوند، گام مهمی برای ختم همه بدبختی‌ها خواهد بود.

روزنامه در ادامه سرمقاله خود هشدار داده که اگر افغان‌ها متحد نشوند، نمی‌توانند سرنوشت خود را به دست داشته باشند. به باور روزنامه، تصمیم "ملت بی‌اختیار" به دست کشورهای بزرگ می‌افتد و این کشورها هر تصمیمی را بر اساس اهداف خود اتخاذ می‌کنند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود نوشته است که امریکا و طالبان به توافق نزدیک شده‌اند و حکومت افغانستان هم در پی ایجاد اجماع ملی و سیاسی در این مورد است.

به نوشته روزنامه، مخالفان نظام در لباس سیاسی، به صراحت خواهان از بین بردن نظام هستند. به نوشته هیواد، آن‌ها تشنه قدرت هستند. اگر در قدرت شریک نشوند همه امور را "نامشروع" خواهند خواند.

روزنامه در ادامه تأکید کرده که حکومت باید برای صلح اجماع همگانی را به وجود آورد و برای تقویت این اجماع کار کند. به باور نویسنده، این امر سیاستمداران کشور را هماهنگ خواهد کرد.

به نوشته هیواد، هیئتی برای شرکت در مذاکرات بین‌المللی که امریکا نیز خواهان معرفی آن شده، باید هر چه زودتر برای مذاکرات بین‌الافغانی با طالبان معرفی شود تا ملت افغانستان زیر چتر صلح برای آینده خود تصمیم بگیرند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود به بررسی اوضاع مهاجران افغان در پاکستان پرداخته است.

این روزنامه افزوده که پاکستان همواره با مهاجران افغان برخورد نادرست داشته و تحت نام‌های مختلف آنان را اذیت کرده و از آن‌ها استفاده سوء کرده است.

روزنامه با اشاره به اظهارات روز گذشته سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور غنی در پاکستان نوشته است که گروه‌های جنگی در افغانستان بیشتر در پاکستان آموزش دیده‌اند و به نوشته روزنامه صدراعظم پاکستان نیز تلویحاً در مورد اعتراف کرد.

آرمان ملی نوشته است که سیاست پاکستان همواره بر ضد افغانستان بوده اما روزنامه تأکید کرده که حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید از هوشیاری کار گیرند تا پاکستان از سوء استفاده ابزاری دست بردار شود.

XS
SM
MD
LG