لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

شکایت زندانیان غور از عدم دسترسی به مواد سوخت در زمستان


آرشیف
آرشیف

زندانیان زندان‌مرکزی ولایت غور می‌گویند که مسئولان این زندان در زمستان سال جاری هیچ مواد سوخت برای گرم کردن سلول‌های زندان در نظر نگرفته اند.

شماری از این زندانیان امروز سه‌شنبه (۲۹ دلو) به رادیو آزادی گفتند در سرمای زمستان در سلول‌های سرد زندان در وضعیت بدی به سر می‌برند. این زندانیان گفتند که تا حال چندین زندانی در اثر سرمای زمستان مریض شده‌اند. آن‌ها خواستار توجه مقامات به وضعیت شان شدند.

محمد یاسن آژند و عبدالرحمن دو تن از زندانیان به رادیو آزادی چنین گفتند: "مواد سوخت نیست. بعضی اتاق‌ها را با هم یکجا کرده‌اند. به هر اتاق بیشتر از ۲۰ نفر را با هم یکجا کردند. پیرمردها اذیت می‌شوند. سردی زیاد است."

"متأسفانه، چوب سوخت نداریم. سرمای ولایت غور را می‌دانید. تا برج ثور سرد است. اتاق‌ها هم با برق مجهز نیستند که حداقل با آن خود را گرم می‌کردند. محبوسین توان خرید چوب را هم ندارند. خیلی مشکل بزرگ است که حتی دوست‌های ما مریض شده‌اند."

از سویی هم، دل آغا عادل مدیر زندان مرکزی ولایت غور نیز نبود مواد سوخت در این زندان را تأیید می‌کند و می‌گوید که به دلیل نبود تخصیص نتوانسته اند مواد سوخت برای زندانیان تهیه کنند.

آقای عادل به رادیو آزادی گفت: "برای مواد سوخت ما تخصیص نداریم، اما تلاش کرده‌ایم که از طریق ادارات مقدار چوب جمع کنیم. در غیر آن ما تخصیصی در این مورد نداریم و نداده‌اند که ما اکمالات کنیم."

با این حال عبدالحی خطیبی، سخنگو والی غور به رادیو آزادی گفت مسئولان زندان بارها مشکلات مواد سوخت را با اداره محلی شریک کرده‌اند، اما به دلیل اینکه قانون محابس اجازه خرید مواد سوخت چوب را به زندانیان نمی‌دهد، بودجه در این مورد تدارک دیده نشده است.

اما به گفته سخنگوی والی غور، نظر به درخواست اداره زندان این ولایت، مسئولان ۱۰۰۰ کیلوگرام چوب سوخت از طریق اداره‌های دولتی به زندان مرکزی غور کمک کرده‌اند.

آقای خطیبی افزود:"خوشبختانه به اساس پیشنهاد اداره محبس تمام اداره‌های دولتی از سهمیه محروقات اداره خود بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرام مواد سوخت را در دسترس محبس قرار داده و آن‌ها استفاده کرده‌اند و اگر مواد سوخت ختم شده، امیدواریم افراد خیرخواه کمک کنند."

به گفته مسئولان زندان مرکزی ولایت غور نظر به‌رهنمای، اشیا مجاز و غیر مجاز در زندان‌های افغانستان، توزیع چوب مجاز نیست. آنان در این بخش هیچ بودجه‌ای از دولت مرکزی دریافت نکرده‌اند.

هم اکنون ۱۹۷ زندانی، از جمله ۱۱ زن، در زندان مرکزی ولایت غور در بند هستند.

XS
SM
MD
LG