لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴
محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله
محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله

غنی برنده اعلان شد، عبدالله حکومت تشکیل می‌دهد

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را، پیروزی جمهوریت خوانده و از شرکت جوانب مختلف در حکومت جدید اطمینان داده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را، پیروزی جمهوریت خوانده و از شرکت جوانب مختلف در حکومت جدید اطمینان داده است.

رئیس جمهور غنی گفت، بعد از این به هیچ‌کس به حیث رقیب نخواهد دید و با مردم یکجا دولت خواهد ساخت.

بعد از اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، رئیس جمهور غنی در ارگ ریاست جمهوری در میان حامیانش گفت: "درگذشته پیروزی با شمشیر به دست می‌آمد ولی حال با انتخابات بدست می‌آید."

او گفت تا چند روز آینده خطوط اساسی حکومت آینده را با مردم شریک می‌سازد و تأکید کرد که تیم وی بجای تقسیم تصمیم مشترک را در صدر آجندایش خواهد داشت: "این تیم هیچ کس را بد و رد نگفته است، هیچ پُلی را از بین نبرده ایم زیرا تمام مردم افغانستان مردم ماست، امروز روز وحدت ملی، اتفاق و همصدایی است. لحظۀ امروز لحظه اشتراک است."

آقای غنی صلح با طالبان و کاهش فقر را از اولویت‌های کاری حکومت آینده خواند و گفت در هر درد ملت خودش را شریک می‌داند.

کمسیون مستقل انتخابات بعد از انتظار پنج ماهه مردم دیروز سه‌شنبه (۲۹ دلو) نتایج نهایی انتخابات را اعلان کرد که براساس آن محمد اشرف غنی با برنده شدن حدود ۵۰.۶۴ درصد آرا پیروز شد.

عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

آقای عبدالله نتایج اعلان شده از سوی کمیسیون انتخابات را کودتا علیه دموکراسی خوانده و تیم خودش را برنده اعلان کرد:‌ "نتیجه را که امروز اعلان کردند، نتیجه دزدی انتخابات، کودتا علیه مردم سالاری و خیانت با اراده مردم بود. ما این نتیجه را از اساس و بنیاد غیر قانونی می‌دانیم. ثبات و همگرایی بر اساس آرای شفاف و بیومتریک شده پیروز انتخابات است. ما حکومت همه شمول را تشکیل می‌دهیم."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو از شرکت مردم در انتخابات مخصوصاً از شرکت زنان ابراز سپاس کردند.

غنی در سخنرانی دیروزش بار دیگر از طالبان خواست اسلحه شانرا به زمین گذاشته از راه انتخابات تمثیل قدرت کنند.

باوجودی اعلان دیروز نتایج انتخابات به انتظار چند ماهه مردم نقطه پایان گذاشت ولی این واقعیت که عبدالله عبدالله نیز خودش را برنده اعلان کرده است، سوال‌ها و نگرانی هایی را در مورد تحولات آینده ایجاد کرده است.

از سوی دیگر طالبان با نشر اعلامیه‌ای پیروزی اشرف غنی در انتخابات را خاک زدن به چشم مردم خوانده اند.

به گفته این گروه، انتخاب مجدد غنی در انتخابات به گفته آن‌ها "جعلی" غیر قانونی بوده و در تضاد با محتوای پروسه جاری صلح قرار دارد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اعتبارنامۀ انتخابات ریاست جمهوری را بدست آورد.

آقای غنی این اعتبارنامه را شام چهارشنبه «۳۰ دلو ۱۳۹۸» در نشست "اهدای وثیقه انتخابات ریاست جمهوری به رئیس جمهور افغانستان" در کمیسیون مستقل انتخابات از سوی حوا علم نورستانی رئیس این کمیسیون بدست آورد.

آقای غنی در این نشست از تمام کسانی‌که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کردند، سپاس‌گزاری کرده گفت که به خدمت به مردم متعهد اند.

رئیس جمهور غنی حین سخنرانی به نشست اهدای وثیقه انتخابات ریاست جمهوری
رئیس جمهور غنی حین سخنرانی به نشست اهدای وثیقه انتخابات ریاست جمهوری

رئیس جمهور غنی افزود: "نه برای تقسیم آمده‌ایم نه برای تصفیه، به خدمت برای مردم متعهد هستیم."

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این نشست گفت که "انتخابات ریاست جمهوری را در شرایط دشوار در چوکات قانون اساسی و قوانین انتخاباتی برگزار کرد".

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات حین سخنرانی به نشست اهدای وثیقه انتخابات ریاست جمهوری به رئیس جمهور غنی
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات حین سخنرانی به نشست اهدای وثیقه انتخابات ریاست جمهوری به رئیس جمهور غنی

کمیسیون مستقل انتخابات پس از نزدیک به ۵ ماه تأخیر روز سه شنبه نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را اعلام کرد.

این کمیسیون محمد اشرف غنی را با به دست آوردن ۵۰،۶۴ درصد آرا برندۀ انتخابات ریاست جمهوری و "رئیس جمهور منتخب" افغانستان اعلام کرد.

بر بنیاد اعلام کمیسیون انتخابات عبدالله عبدالله رهبر تیم انتخاباتی "ثبات و هم‌گرایی" با بدست آورد ۳۹،۵۲ درصد آرا در جایگاه دوهم و گلبدین حکمتیار رهبر دسته انتخاباتی "صلح و عدالت اسلامی" در جایگاه سوم قرار دارند.

نشست اهدای اعتبارنامه به رئیس جمهور غنی
نشست اهدای اعتبارنامه به رئیس جمهور غنی

اما عبدالله عبدالله رقیب رئیس جمهور غنی این اعلام را در مغایرت با قانون خواند و ایجاد یک "حکومت همه‌شمول" را اعلان کرد.

شهروندان افغانستان دیدگاه‌های گونه گون در بارۀ اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دارند.

شماری از آنان از اعلام این نتایج خشنود اند و می‌خواهند که حکومت تازه برای صلح، مبارزه با فساد و بازسازی کشور کار کند.

اما شماری هم از اعلام این نتیجه نگران هستند و آنرا نتیجه‌یی می‌دانند که می‌تواند کشور را به سوی بحران ببرد.

مهناز نوری دیدگاه های مختلف باشنده های کابل را در مورد نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری پرسیده و در مورد گزارشی تهیه کرده است که می توانید با کلیک روی لینک زیر بشنوید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم


با آن که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلان شد اما تا حال متحدان جهانی و نهادهای بین‌المللی دخیل در امور انتخابات افغانستان در این مورد واکنشی نداشته اند.

برخی کارشناسان سیاسی می‌گویند چون نتایج انتخابات با بسیار تأخیر اعلام شد، جهانیان به این روند به دیدۀ شک نگریسته و در پی یافتن راه مسالمت آمیز برای حل بحران به میان آمده اند.

محمد احسان ضیا رئیس انستیتیوت صلح ایالات متحده امریکا در افغانستان امروز چهارشنبه (۳۰ دلو) به رادیو آزادی گفت که نتایج انتخابات برای شماری پذیرفتنی نیست و از همین رو جهانیان هم با این موضوع با احتیاط برخورد می‌کنند.

او گفت: "شماری از دسته‌های انتخاباتی نتیجۀ انتخابات را نپذیرفته اند و تیمی هم خودش را برنده انتخابات اعلان کرد. در این حالت جامعه جهانی نمی‌خواهد که به هیچ تیمی تبریکی دهد. آن‌ها انتظار دارند که این مشکل راه حل بیابد تا پس از آن نظرشان را ارائه کنند."

امریکا که از متحدان نیرومند افغانستان است نیز در بارۀ این نتایج واکنشی نداشته است. اما یک هفته پیش رأس ویلسون شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در گفت‌وگویی با رادیو آزادی گفت که نتایج انتخابات باید به اساس قوانین طوری اعلان شود که همه جوانب آن را بپذیرند.

نتایج انتخابات ریاست حمهوری افغانستان پس از نزدیک به ۵ ماه روز گدشته اعلان شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات محمداشرف غنی را برنده اعلان کرد. اما عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی اعلام این نتایج را کودتای انتخاباتی خواند و گفت که حکومت همه شمول را اعلان خواهد کرد.

فدا محمد نظری کارشناس امور بین‌الملل امروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات بر دیدگاه‌های جامعۀ جهانی بی اثر نبوده است: "متاسفانه انتخابات افغانستان ۵ ماه به درازا کشید، که به نظر جهانیان با در نظر داشت مفهوم انتخابات این روند انتخابات موثر نیست. اشرف غنی و عبدالله عبدالله در پیوند با نتایج اختلاف نظر دارند. جهانیان تلاش دارند تا در این مورد میان شان تفاهم ایجاد شود."

رحمت‌الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری

رحمت‌الله نبیل یکی از نامزدان همین دور انتخابات ریاست جمهوری و رهبر دستۀ انتخاباتی امنیت و عدالت در نشست خبری به روز چهارشنبه (۳۰ دلو) از جامعه جهانی خواست تا زمانی که وضعیت روشن نشده است، پشتیبانی‌اش را از محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله اعلان نکند.

این در حالی است که نزدیک به ۶۰ روز پیش به تاریخ اول جدی، کمیسیون مسقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلان کرد که با استقبال جهانیان مواجه شد.

به اساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری محمد اشرف غنی نامزد پیشتاز بود.

وزارت خارجه امریکا، سفارت امریکا در افغانستان، تدامچی یاماموتو نماینده ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان و شماری از نهادها و کشورهای دیگر از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کردند.

آن‌ها از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته بودند که برای تأمین شفافیت نتایج نهایی انتخابات شکایت‌ها را به گونۀ دقیق بررسی کند.

همزمان با این اتحادیۀ اروپا در افغانستان نیز بر بررسی بی‌طرف و مسلکی شکایت‌ها از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی تأکید کرده بود.

اسدالله سعادتی
اسدالله سعادتی

تیم ثبات و همگرایی می‌گوید، تشکیلات ولایتی‌اش را از فردا در افغانستان اعلام می‌کند.

اسدالله سعادتی معاون دوم در تکت انتخاباتی عبدالله عبدالله امروز در گفت‌وگو با رادیو آزادی تأکید کرد که نتیجۀ اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را نمی‌پذیرند.

آقای سعادتی همچنان افزود که کمیسیون مستقل انتخابات، به نفع رئیس جمهور اشرف غنی عمل کرده است.

نوریاس نوری با معاون دوم دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی گفت‌وگو کرده و نخست از او در مورد موضع فعلی این تیم پرسیده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:45 0:00
لینک مستقیم


بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG